Jul 19th, 2019 | By | Category: 2019-07 juli, Recension

Omslag till Strategin och andra berättelserAv Aleister Crowley
The Stratagem and Other Stories, 1929
Översättning KG Johansson
Hastur förlag, 2019
ISBN 9789186835439, 88 sidor

Aleister Crowley var en engelsman som rörde sig över stora delar av Europa och övriga världen under 1900-talets första hälft. Han gjorde sig känd eller ökänd för många saker: ockultism, bergsbestigning, påstått spioneri, påstådda orgier och mer eller mindre skandalösa uppträden i societeten. Ett avsnitt i en av hans böcker tolkades till och med som att han förespråkade rituella spädbarnsoffer.

Aleister Crowley 1929I förbifarten skrev Crowley en del skönlitteratur. Tre berättelser samlades i en bok som gavs ut 1929 och som nu finns i svensk översättning. Berättelserna varierar det som verkar ha varit den röda tråden i Crowleys verksamhet: underminerandet av det burgna, borgerliga och självrättfärdigande England som han kom ifrån. Det gäller särskilt den tredje berättelsen, en rätt enkel satir över en hycklande borgare vars svaga punkt är en liderlig åtrå till ett svartvitt fotografi av Venus från Milo.

Även den första berättelsen placerar en etisk dynamitladdning i den engelska vardagen, där en fransk ädling som mördat sin fru, sina barn och sitt tjänstefolk lägger ut texten på en liten järnvägsstation på väg mot ett nytt äktenskap. Att berättelsen abrupt rinner ut i sanden kan tolkas som kongenialt med viljan att bryta läsarens vaneseende, men också som en nödutgång ur en historia som författaren tappat intresset för.

Det är mellanberättelsen, Magdalen Blairs testamente, som är bokens största behållning. Här laborerar Crowley med ett genuint skrämmande fenomen: en person som kan ana sig till andra människors sjukdomar innan de diagnostiserats och dessutom följa dessa människors tankar och känsloliv genom dödsprocessen och på andra sidan jordelivet. Den person som har dessa dystra gåvor är en ung kvinna, vars detaljerade upp- och inlevelse i makens död, förruttnelse och kremering skildras med en blandning av lystenhet och poetisk lyster.

För Crowley var skönlitteraturen kanske inte mer än en del av ett större livskontsverk med honom själv i centrum, men Magdalen Blairs testamente ger en glimt av den skräckförfattare av rang som han kunde blivit.

PÄR ALEXANDERSSON