Jan 16th, 2020 | By | Category: 2020-01 jan, Recension

Omslag till StraffAv Ferdinand von Schirach
Strafe, 2018
Översättning Rebecca kjellberg
Lindelöws bokförlag, 2020
ISBN 978-91-88753-17-5, inbunden, 137 sidor

Jag har, med stor behållning, läst författarens tidigare novellsamlingar och romaner (Brott, Skuld, Fallet Collini och Tabu). Detta är hans tredje novellsamling och stilen och ämnena känns igen. Det är inblickar i mänskligt liv, och någonstans finns en anknytning till brott och straff och juridik, men inte så enkelspårigt som man kan tro.

Författaren har ett långt liv som advokat att utgå ifrån.

Livet kan ta sig många uttryck och växla för en och samma person under livets gång. Många av huvudpersonerna i berättelserna begår brott, en del frias, andra fälls, och vi som läsare kan förstå både den mänskliga och den juridiska/rättsliga sidan, som inte alltid sammanfaller. En novell, Nämndemannen, har som huvudperson en ung kvinna som mot sin vilja blir nämndeman (man kan tvingas till det i Tyskland), och i det första målet brister ut i gråt. Det får man inte. Inte visa känslor.

I en annan, Subotnik, är den en ung turkisk flicka som läser juridik och börjar arbeta på ett fint advokatkontor, och får ansvara som försvarsadvokat i ett traffickingmål. Hon inser att den åtalade är skyldig, men det går inte att hoppa av. Var finns ansvaret för det som händer? (Ska inte berätta mer, det är inte bara sorgligt utan också spännande.)

Jag har skrivit om de tidigare novellerna och kan upprepa det här: i flera av dem skulle en annan författare kunnat skapa en roman (alla vi som läser mycket böcker märker hur de tenderar att bli allt tjockare), men von Schirach slösar inte med orden, och det gör mig lycklig som läsare. Alla ger underlag för att fundera vidare, och borde kunna passa i en bokcirkel med debattglada deltagare.

I den sista berättelsen, Vännen, berättar författaren om ett levnadsöde där han själv är personligen berörd.

Och alla novellerna berör läsaren på ett eller annat sätt.

LEIF-RUNE STRANDELL