STORMVARNING

Apr 10th, 2019 | By | Category: 2019-04 apr, Recension

Omslag till StormvarningAv Maria Adolfsson
Wahlström & Widstrand, 2019
ISBN 978-91-46-23512-5, inbunden, 423 sidor

Detta är andra boken om Karen Eiken Hornby, kriminalassistent vid Doggerlands kriminalpolis. Det är jul och Karen ledig, både på grund av helgerna och för att hon är sjukskriven efter det som hände i slutet av första boken.

Men influensan har däckat stora delar av poliskåren, och chefen vill inte hindras från sin utlandsresa, och Karen börjar bli trött på släkt och vänner som firar hemma hos henne, så när någon måste kolla ett dödsfall på den norra ön, Noorö, så är hon tacksam för chansen att avbryta julfirandet. Ganska snart står det klart att det inte är en olyckshändelse utan ett mord.

Polisutredningen går sakta framåt, och den framgångsrika familjen som äger det anrika whiskydestilleriet dras in. Dessvärre för Karen finns kopplingar till hennes familj på faderns sida, där religiositeten inte alltid förenas med laglydighet. Inte minst kusinen Odd tycks vara med i ett kriminellt motorcykelgäng på ön.

Det är en intrig som trasslar sig fram mellan olika familjers relationer, inte alltid underlättat av att den lokala polisen ser med misstänksamhet på de där storstadspoliserna som kommer och gör sig breda. Inte nog med att Karen både privat och professionellt har svårt med släktrelationerna, hennes egen bakgrund (som vi lärde känna i första boken) och hennes påtvingade roll som extramamma till chefens dotter ställer till det både praktiskt och känslomässigt.

Dessutom blir det en akut kris när en väninna måste fly från sin misshandlande make, tillika stor advokat och konservativ politiker.

Det är inte bara dokumentären om Josefin Nilsson och misshandelsdebatten efter som gjort frågan om våld i nära relationer extra aktuell. Jag har dessutom läste flera kriminalromaner där detta finns med som huvudtema eller vid sidan. Skildringen i den här boken är en av de absolut bästa av dem som jag läst, tydlig, inkännande men inte våldsdramatiskt utan mer psykologiskt skildrat.

Det också lika mycket en roman om en kvinna, Karen, som en deckare med en gåta. Och då är ändå den kriminella intrigen i toppklass.

Jag räknar med att få möta Karen igen, kanske på den sydligare ön av de tre huvudöarna i Doggerland. Vi får också lära oss mer om hur det lokala julfirandet fungerar, och några fler ord på doggerska. Jag skulle vilja tillägga att översättningen till svenska är utmärkt. Tyvärr är det svårt att hitta Doggerland på Google maps, men lyckligtvis finns kartor på bokens pärmar.

Och det skulle vara fantastiskt med en tv-serie så vi kan få se det karga men klippiga landskapet på Noorö.

LEIF-RUNE STRANDELL

Maria Adolfsson