Aug 7th, 2017 | By | Category: 2017-08 aug, Recension

Omslag till Stora stygga vargenAv Nele Neuhaus
Böser Wolf, 2017
Översatt av Manne Svensson
Albert Bonniers Förlag, 2017
ISBN 978-91-0-017333-3, 455 sidor

Stora stygga vargen är den senaste boken i Nele Neuhaus serie om kriminalpoliserna Oliver von Bodenstein och Pia Kirchhoff. Här är den uppföljare till den uppmärksammade Snövit ska dö från 2015.

Nele är hennes smeknamn. Egentligen heter hon Cornelia och är född 1967. Tillsammans med sin make driver hon, passande nog, ett slakteri i staden Kelkheim. Litterär debut gjorde hon 2005 med thrillern Unter Haien (Bland hajar), en egenutgiven bok som fick genklang bland både läsare och kritiker. Året efter egenutgav hon ut Eine unbeliebte Frau (En oälskad kvinna, där von Bodenstein och Kirchoff introduceras) och började uppmärksammans allt mer varför hon antogs av det etablerade förlaget Ullstein i Berlin som 2007 gav ut hennes Mordsfreunde (Mordiska vänner) och har sedan dess skrivit åt dem och har återfunnits på den tyska bästsäljarlistan. Romanerna finns utgivna i åtskilliga länder.

Det första fallet i Stora stygga vargen utspelar sig utanför den sommarheta storstaden Frankfurt am Main där en 16-årig flicka hittas på flodstranden av ett gäng berusade ungdomar. Det konstateras att hon är mördad och dessutom rejält misshandlad, tydligen under en längre tid. Kriminalinspektörerna Pia Kirchhoff, Oliver von Bodenstein och den nya kollegan Christian Kröger förvånas över att ingen tycks sakna flickan, ingen anmälan om en försvunnen tös med hennes signalement finns. Försöken att få henne identifierad lyckas inte.

En tid senare hittas den populära men rätt hänsynslösa programledaren Hanna Herzmann, som går under öknamnen Hanna Hjärtlös, våldtagen och svårt misshandlad i bagageutrymmet på sin Porsche. Det sista hon erinrar sig är att hon stoppats av en polisbil. Det visar sig att hon den senaste tiden försökt kartlägga en hemlighetsfull sammanslutning med medlemmar ut det högsta samhällsskiktet.

När kriminalarna gräver djupare och hittar allt fler ledtrådar finner de ett samband mellan Hertzmann, den obekanta flickan och en person sim hittats bunden i sitt hus och tydligen dött av uttorkning. De idylliska områden där de rör sig framstår som allt mindre idylliska.

Neuhaus välskrivna berättelse (där översättaren Manne Svensson ska ha en eloge för sin insats) är spännande och väl strukturerad. De ledtrådar som är avsedda för läsaren är snyggt planterade och det som handlar om polisernas privatliv ger ytterligare liv åt historien vars bipersoner också är gediget skildrade.

LENA JEPPSSON

Nele Neuhaus

Nele Neuhaus. Foto Gaby Gerster