STOCKHOLMSNATT, DEL 3

Apr 27th, 2013 | By | Category: 2013-04 apr, Recension

Omslag till Stockholmsnatt del 3Av Pelle Forshed och Stefan Thungren
Kartago Förlag 2013
ISBN 9789175150185, 124 sidor

Om det finns något som är söndertjatat så är det pretentiös självironisk humor i serieform. Ni känner nog igen er. Pretto A säger till pretto B att alla andra är självupptagna materialistiska supersvennar och punchlinen är när pretto A bevisar att den är precis likadan. Ha ha! Det var jätteroligt när jag var yngre, ja sisådär 20 år yngre, när det blev populärt. Men det här är ju så överanvänt att jag undrar varför det inte har självdött än.

Den självironiska generationen (vilket jag själv anses tillhöra) verkar mena att den ultimata självironin är när man påpekar att man själv är precis lika hopplös som alla andra man öppet gör narr av. Att man bara är riktigt ”äkta” om man pekar ut sig själv som hycklare, helt enligt samma logik som mobbade barn använder när de själva kallar sig för töntar för att inte mobbarna ska hinna före (med skillnaden här att ingen ska hinna kalla en för prettosvenne istället).

Stockholmsnatt kretsar kring människor som vill vara ”äkta” och ”inne” samtidigt som de lever småbarnsfamiljeliv med bostadsrätter och allt. Och varje skämt är det andra likt, förutom att skämten är så nischade i sina referenser att jag ganska ofta inte vet vad de pratar om. Inte för att det spelar så stor i slutändan. Ja jag fattar! Man kan inte vara rebell och ha vuxna åtaganden som dagis och man kan inte vara 35 plus och hänga på barerna där medelåldern egentligen ligger på runt 17 och inte vara gubbe i ungarnas ögon. Ja, det är trist med livskrisande människor som överkompenserar med att delta i mördande jobbiga cykellopp.

Vad är det som är så kul att påpeka detta om och om igen?

Nej, jag var inte imponerad av den här serien. Och det inte för att det inte är snyggt presenterat utan enbart just för att det gjort så många, många gånger förut. Ibland får den till det och presenterar väldigt tänkvärda observationer för den moderna människan (som t.ex. att folk idag hellre verkar vilja sitta och stirra på sina Iphones istället för att prata med sina barn). Men sen dyker de där skämten upp igen som man vet hur de kommer utvecklas redan efter första meningen.

Nu ska jag påpeka att jag inte avskyr denna serie. Den är kul ritad och har bra flyt i dialogerna. Om man tycker att sån här humor fortfarande fungerar eller om man vill genom sin bokhylla visa att man minsann är självmedveten nog att göra narr av sin rättvisemärkeshets så är denna serie värt ett köp. Själv önskar jag att serien var mer observant och inte lika upprepande.

JOHANNES GENBERG

Pelle Forshed och Stefan Thungren

Pelle Forshed och Stefan Thungren. Foto Caroline Andersson