STJÄRNFALL

Mar 6th, 2010 | By | Category: 2007-1, Recension

Av Christian Aage [pseud för Kjell E. Genberg]
Tre Böcker 2006

Ska man välja en pseudonym bör man vara knepig. Den gamle räven Kjell E Genberg vet hur veven ska dras. Han skriver en serie böcker under pseudonymen Christian Aage. Namnet Aage har valts så att det med sina två ”a” kommer först i alla alfabetiska förteckningar. På så sätt lämnas alla andra stackare som skriver under sitt eget namn på efterkälken – i min svenska deckarbokhylla kan inte ens Al Andersson och Bob Alman hålla honom stången. Å andra sidan rör det sig även i dessa fall om pseudonymer …

Åtta böcker har Aage åstadkommit. De har alla kommissarie Arnold Nyman som hjälte och därtill finns schackanknytningar i titlarna, t.ex. Italiensk öppning, Damoffer, Tornet och Vit dam, svart dam. Jag har med nöje läst dem alla och givit beröm – Genberg är en flyhänt och skicklig skribent. Nu kommer bok nummer nio och den är inte de andra lik. Dels saknas ju schackanknytningen i titeln, dels får inte Arnold Nyman spela någon hjälteroll. Han är pensionär och far till Karibiska havet på lyxkryssning med sin hustru Siv. Gänget har avskedsfest men den slutar på ett sätt som skiljer på får och getter. De yngre kallas till ett mordfall, men Arnold får inte vara med:

”Du ska komma ihåg att du är panschis, Du är inte med oss längre. Åk till Karibien och ha kul. Vi andra får jobba häcken av oss.”

Mordfallet ser först inte ut som ett sådant. När kriminalpolisen Marcus Stjärna kommer till ett rivningshus i Majorna i Göteborg ligger en nära nog naken man på mage på golvet. Han har varit död en längre tid det visar både hudfärg och lukt. Kanske har han dött av en hjärtinfarkt. Så kommer rättsläkaren och man lyfter på kroppen. Då avslöjas det att mannen bragts om livet av ett vasst föremål – han är utan alla tvivel mördad. Den nyblivna kommissarien Elisabeth Andersson och hennes folk på våldsroteln i Göteborg anstränger sig nu till tusen för att lösa fallet. Det visar sig ha anknytning till narkotikahandel och ett motorcykelgäng.

Kjell E Genberg berättar drivet och den intrig han blandat samman är komplicerad och roande – ibland känns det labyrintiskt som alla turerna kring Folkpartiets egendomliga valagerande. Man kan inte lita på någon, inte ens på lagens handhavare. Därtill är Genberg oerhört inläst på mycket, t.ex. rättsmedicin, narkotikahandel och MC-gäng. Hans berättelse får stort intresse på många sätt, den är driven, spännande och kunnig.

Det har varit ett stort nöje att följa Arnold Nyman i de första åtta böckerna och det är en glädje att det inte gick för honom så att sista boken om honom hetat Schack och matt. Nu är schackpartiet brutet och det är Nyman väl unnat att kryssa i Karibiska sjön med sin Siv istället för att torska dit mot någon mordisk bov. Nu är det Elisabeth Anderssons tur att leva farligt – hur länge klarar hon sig?

Christian Aage är väl värd att ligga först i boklistor. Frågan är bara vad han kommer att hitta på härnäst!

JEAN BOLINDER