STHLM: INFERNO

Aug 29th, 2015 | By | Category: 2015-08 aug, Recension

Omslag till STHLM infernoAv Varg Gyllander
Hoi Förlag, 2015
ISBN 978-91-7557-983-2, 335 sidor

Här går det undan från början till slut. Läsaren hinner aldrig dra efter andan i denna bok, som är filmiskt skriven i korta kapitel. Ifall någon kan tänkas göra film av denna historia skulle det troligen vara den svenske demonregissören Mats Helge Olsson, om han hade haft råd med specialeffekterna.

Man kan göra jämförelser med sagorna från Sidenvägen i den gamla samlingen Tusen och en natt. Motsvarigheten till kalifen Harun al-Rashid heter här ibn Muhammed al-Qasimi, en ung förmögen man i ett arabiskt ökenrike som en natt får en uppenbarelse. Klanens rike kommer att gå under om inte bärnstenshästen Hoshaba återförenas med sin tvilling Baz inom en kamels livstid. Båda hästarna försvann i havet när en dhow (här har vi Sinbad Sjöfararen), som märkligt nog tagit sig sjövägen till Ålands hav, gick under i en storm 1752. Baz räddades men Hoshaba är fortfarande försvunnen.

Det går trettio år innan en professor i marinarkeologi vid Stockholms universitet uppdraget att finna platsen i Östersjön där fartyget förliste och nu inleds spindelvävsliknande intrig där skattletare lockas till Restaurang Gondolen ovanför Katarinahissen. Texten förflyttas från sagosamlingen till Bibelns uppenbarelsebok 16:16 och Harmageddon, motsvarigheten till asatrons Ragnarök. Stockholm drabbas av svårartade sprängattentat, människor dör och allt beror på, får läsaren veta, en inhyrd mördare från det forna Jugoslavien. Polisen är förvirrat oförstående och hindras dessutom i sitt arbete av Säpo.

In träder Norma och Joshua, experter på bekämpning av organiserad brottslighet. De tillhör den hemliga svenska polisorganisationen NOCC – National Organized Crime Command – som har en alldeles egen hemlig grotta (Ali Baba och de 40 rövarna) där det finns datorer som likt anden i flaskan kan plocka fram de djupaste hemligheter ur varje medborgares skelettgarderob. Men Norma och Joshua drivs inte enbart av rättspatos, åtminstone Joshua har en egen privat agenda att följa. Hans väninna och hennes dotter är instängda i Gondolen där en hemlig röst i en apparat hotar med förintelse om inte koordinaterna till skatten på havets botten avslöjas.

Joshua är inte bara en sjusärdeles polis, han är också en svensk Spindelmannen som lyckas rädda väninnan innan Katarinahissen och Gondolen faller samman i eld och damm. Men dottern är fortfarande borta. Och nu fortsätter jakten på de som orsakat detta kaos, fler människor dör i Stockholm och på Ålands hav innan ett par lik på vandrarhemsskeppet af Chapman leder till Grand Hotel och slutuppgörelsen efter att väninnans dotter hittats i en kolkällare.

Gyllander har fart i pennan och ett vårdat språk, men, som sagt, jag har nog inte läst en så hysteriskt actionspäckad bok sedan jag fick en västernroman av Tommy Schinkler i min hand.

KARL HJELM

Vi är vana vid att Varg Gyllander skriver om de två kriminalteknikerna Pia Levin och Ulf Holtz i ganska traditionella polisromaner, där Varg har fått användning för sina erfarenheter som presschef vid Stockholmspolisen. Men nu har han sadlat om i och med denna bok, till en så actionfylld bok att jag aldrig läst något liknande. Det är en thriller med EXTRA ALLT.

Vi hittar två hjältar, Norma och Joshua. De är två cowboys – de ska fixa allt själv utan inblandning av andra. De vet bäst, de kan allt och de klarar allt. De är lite som Bruce Willis i Die Hard-filmerna och det är inte den enda likheten. Det är precis likadana actionfyllda scener i de filmerna som i denna bok.

En shejk i en arabstat söker efter en sedan århundraden förlorad bärnstenshäst. Han kan göra vad som helst, och betala hur mycket som helst, för att få tag i den. En professor i marinarkeologi är hästen på spåren men hittas mördad på Stockholms universitet. Mordet följs av flera sprängattentat i staden. En grupp människor blir instängda på Restaurang Gondolen högt uppe i luften vid Katarinahissen. De är hotade och klockan tickar mot undergången och de kan inte ta sig någonstans. Jag får en känsla av en annan film här, Skyskrapan brinner. Det är samma hopplösa undergångskänsla.

Så småningom brinner Stockholm, det är katastrof. Hur allt detta hänger ihop och hur Norma och Joshua tar sig an problemet skall inte avslöjad. Det får man läsa boken för att finna ut. För de som gilla Carin Gerhardsens böcker kan nämnas att hennes polis Conny Sjöberg dyker upp här, lite skamfilad och grinig, men ändå på de godas sida.

Man kan inte skylla författaren för att använda klyschor och klichéer. Sådant är boken alldeles för fylld av. Det är lite det som är grejen. Ta allt av den sorten och stoppa det i en mixer. Blanda och häll ut igen. Då får man STHLM: inferno.

Naturligtvis är det spännande, om än lite tjatigt eftersom man vet att efter ett löst problem dyker två nya upp. Hjältarna kan naturligtvis inte dö, de måste klara uppdraget. Allt kan ändå hända, och gör det. Jag tror att Varg Gyllander har haft väldigt roligt när han har skrivit den här boken. Att få fläska på allt vad man har, vilken lycka!

Självklart är det underhållning, och endast underhållning. Den som vill ha det minsta lilla djup får söka sig någon annanstans. Jag tror att superhjältarna Norma och Joshua kommer att få sina fans och följare. Det innebär uppföljare, lämpliga att läsa i hängmattan för en stunds hisnande förströelse – men håll i er, det går undan!

NISSE SCHERMAN

Varg Gyllander

Varg Gyllander. Foto Minna Ridderstolpe