STARK AND THE STAR KINGS

Mar 8th, 2010 | By | Category: 2006-1, Recension

Av Edmond Hamilton & Leigh Brackett
Haffner Press 2005

För tredje gången inom loppet av några år publiceras ytterligare noveller av Leigh Brackett, denna gång tillsammans med två romaner av maken Ed Hamilton plus en tidigare opublicerad novell som de skrev gemensamt, alltsammans sammanställt till en näst intill organisk helhet.

Det börjar med Hamiltons The Star Kings från vintern 1944-1945 där jordmannen John Gordon i vår tid byter kropp med Zarth Am som lever 200.000 år in i framtiden. Förvecklingarna är legio med ständigt nya oväntade vändningar och klipphängare. Ändå handlar det om ren och rak rymdopera utan krusiduller och Hamilton lanserar här den fascinerande galaktiske skurken Shorr Kan, som vill ta makten i det goda rymdimperiet. (Känns tanken igen?) Därefter följer tre av Bracketts Eric John Stark-noveller, de planetära romanserna Queen of the Martian Catacombs och Enchantress of Venus, båda från 1949 samt Black Amazon of Mars från 1951, alla tre utomordentliga. Hamilton som kände på sig att The Star Kings behövde en uppföljare, skrev under 1960-talet i olika omgångar Return to the Stars, där han lät John Gordon återvända, nu i kroppslig form, 200.000 år in i framtiden till kvinnan han kom att älska i The Stor Kings. I Return to the Stars utvecklar han gestalten Shorr Kan, som framstår som allt intressantare. Hamilton hävdade själv att sviten ”för mig förblivit det käraste jag har skrivit.” Star Wars-filmerna, som står i skuld till bland annat Hamilton, lyckades trots tekniska resurser aldrig riktigt måla upp det enorma universum visuellt, vilket däremot Hamilton under hela sin långa skrivarkarriär var en baddare på med sina verbala och ofta lyriska beskrivningar av stjärnhopar och ändlösa rymdvidder.

Denna förmåga demonstrerar han i båda romanerna om John Gordon. Boken avslutas med Stark and the Star Kings, hämtad ur parets kvarlåtenskap. Här möter Bracketts Eric John Stark maken Hamiltons Shorr Kan, medan John Gordon inte får vara med. Även om beskrivningen av den enorma, livsbejakande och ungdomliga varelse som lever på ren energi och håller på att sluka hela universum är utomordentlig i sig, så känns denna gemensamma novell ofullgången och är en besvikelse.

Troligen handlar det om ett utkast som aldrig blev riktigt färdigstrukturerat. Bracketts styrka låg i de flera jordnära planetära fantasterierna. Hennes språkhantering var förvisso mer avancerad än makens raka rör till läsaren. Båda är författare som jag läst med stor tillfredsställelse, inte minst Brackett på senare år, medan jag främst läste Hamilton i koltåldern. Att så här på ålderns höst läsa två av hans rymdäventyr som jag aldrig förr läst visade sig vara mer än en nostalgisk tillbakaknäpp.

Än leva gamla gudar! Ytterligare två novellsamlingar med gamla Brackett-noveller har utlovats av Haffner Press.

BERTIL FALK