STANNA INNAN DU GÅR

Nov 12th, 2015 | By | Category: 2015-11 nov, Recension

Omslag till Stanna innan du gårAv Åsa Bonelli
Ordberoende Förlag, 2015
ISBN 978-9187595-08-0, 253 sidor

Allt fler romantiska romaner av typen chic-lit hamnar i Dasts postbox. Stanna innan du går är en sådan mycket lättläst sak om den medelålders Malin som arbetar som recensent inom kultursektorn och dessutom har skrivit en framgångsrik bok. Men det är bara den delen av hennes liv som kan beskrivas som succéartat. Det privata är uslare. Hennes man har lämnat henne, vilket inte gör det lättare att skriva nästa bok.

För att klara av detta och för att lättare klara av den familjära förlusten reser hon till sommarstugan i en särskilt vacker del i närheten av Möja i Stockholms skärgård. Där får hon någorlunda ro och kan dessutom söka tröst hos det äldre paret i grannhuset, människor som hon känner stark gemenskap med och nästan ser som reservföräldrar. I trakten finns också sommarvänner från förr.

Åsa BonelliÅsa Bonelli skriver engagerat på klanderfri svenska om de krav som huvudpersonen ställer på sig själv men som inte alltid infrias på grund av de konsekvenser som kommer av olika val och sina egna eller andra människors påverkan i besluten. Karaktärerna är välbeskrivna och en hel del av berättelsen känns självupplevd och äkta. Malin tillhör den sorts kvinnor som känner att de måste vara duktiga, men också längtar efter äkta kärlek men upptäcker att sådan emellanåt är enbart lust som kan få en människa att bryta mot de tabun som omgivningen ställt upp. Får man till exempel prioritera sig själv över andra?

Naturligtvis blir en sådan berättelse spännande när huvudpersonen ställer till det för sig och måste ta konsekvenserna av sina handlingar, i synnerhet som gamla gömda hemligheter plötsligt flyter upp i dagsljuset.
Visst finns det sidor av historien som gör att man märker att Stanna innan du går är ett förstlingsverk. Men de är inte många och man har nog kritikeranlag för att lägga märke till dem. Bonelli har all heder av sin debut.

Hudterapeuten Åsa Bonelli är född 1968 i Stockholm men arbetar nu med administration i makens företag.

BARBRO LINDBORG