Oct 2nd, 2013 | By | Category: 2013-10 okt, Recension

Omslag till Stanna hos migAv Harlan Coben
Stay Close 2012
Översättning Jan Malmsjö
Forum 2013
ISBN 9789137138732, inb, 378 sid

Spel- och nöjesmetropolen Atlantic City, strax söder om New York, röstades nyligen fram som en av världens tio otrevligaste städer. Kanske var det med en föraning om det resultatet som författaren Harlan Coben valde staden till spelplats för romanen Stanna hos mig. Romanen gör i varje fall inte mycket för att bättra på stadens rykte.

Som om inte miljön skulle räcka för att markera kopplingen mellan gräll underhållningsindustri och blodigaste allvar spinner Coben sin berättelse kring ett antal försvinnanden som tidsmässigt sammanfaller med det årliga karnevalsfirandet vid Mardi Gras i februari. Sammanlagt sjutton män i olika åldrar har rapporterats saknade vid den tidpunkten under lika många år. Men det är först när en kvinna som varit inblandad som vittne vid det första försvinnandet återvänder till staden som polisen och den skyldiga som förloppet accelererar och når sin kulmen.

Coben är som bäst när han skriver med känsla för vardaglig dramatik, kryddad med oväntade och lätt bisarra detaljer. En av huvudpersonerna försörjer sig som falsk paparazzifotograf, inhyrd av förmögna familjer som pittoreskt inslag vid deras påkostade fester. Några av romanens mer känsloladdade scener utspelas inuti och ovanpå den tjugo meter höga meter plåtelefanten (!) Lucy något kvarter från strandpromenaden en bit söder om Atlantic City.

En och annan splattereffekt hör också till bilden, liksom några lätt klichéfyllda skildringar av samhällets olycksbarn. Det moraliska hämndmotiv som efter hand växer fram som förklaring till försvinnandena har drag av standardmotiv, åtminstone för de läsare som mötte det i en lite annan tappning för snart två decennier sedan i en av romanerna om Kurt Wallander.

PÄR ALEXANDERSSON

Harlan Coben

Harlan Coben. Foto Claudio Marinesco