STALLO

Nov 23rd, 2012 | By | Category: 2012-11 nov, Recension

Omslag till StalloAv Stefan Spjut
Albert Bonniers 2012
ISBN 978-91-0-013119-7, 592 sid

Jag vänder sida efter sida och undrar när egentligen Stallo ska bli den spänningsroman som omslaget utlovar. I 150 sidor får man en, för all del både välskriven, djuplodande och intressant skildring av Norrbottens stilla och vintrigt snöslaskiga landskap. Oftast händer inte mycket mer än vad man själv företar sig; dricker kaffe med macka, köper en pizza eller sköter sin morgonhygien.

Så förändras äntligen boken, de norrländska trollen träder fram som om de tänkt hyra lägenhet i Blackeberg, och det går lättare att begripa att Call Girl-regissören Mikael Marcimain tänker göra film av historien, som redan lär vara såld till 25 länder. Och det kan man ju förstå –Stallo är ju ett samiskt väsen med stor aptit och gärna då på människor. Spjut nöjer sig inte med titelvarelsen, han smaskar på (i lugn takt, för all del) med tomtar, elaka vättar och jättar som har förmågan att förvandla sig till björnar. Jag hade hoppats få träffa Bockarna Bruse, men slapp.

De där jättarna har hittat en kult, som likt ett bemanningsföretag hjälper dem med allt möjligt som skulle kunna falla under paragraferna för RUT- och ROT-avdrag, utom då möjligen för kidnappningar som troligen faller under andra lagrum. Men än har inte spänningen riktigt infunnit sig och tempot är en stilla lunk. Dessutom: författaren tycks inte ha haft särskilt kul på jobbet. Den humor som eventuellt finns är väl dold.

När allt förändras både vad gäller fart och fasa (nåja!) hamnar vi på en underlig Selma Lagerlöfsk Holgersonoad genom Sverie och Spjuts Akka är en ekorre som kan läsa tankar och dessutom är sambo med änkan efter radiorösten Sven Jerring. Äventyrligt kan man tycka … och snurrigt. Kanske hade en omtänksam redaktör kunnat strama till historien, men hade kanske alltför stor respekt för kulturredaktören Spjut.

Spänningroman, nej. Fantasy, möjligen! Trollsaga, jo … men visst.

Stefan Spjut

Stefan Spjut. Foto Sofia Runarsdotter