STALINGRAD

May 12th, 2008 | By | Category: 2008-3, Recension

Omslag till Stalingrad-ljudbokAv Anthony Beevor
Stalingrad 1998
Inläst av Kenneth Milldoff (18 CD)
Historiska Media 2008

Fem år efter den första engelska utgåvan  – i januari 2003 – av Beevors Stalingrad kom boken ut på svenska hos Historiska media. När jag nu lyssnar på Milldoffs inläsning märker jag hur imponerande boken verkligen är. Jag tyckte det också vid första läsningen men förstår nu hur lätt det är att glida förbi siffror och fakta som står med svarta krumelurer på en vit sida. Det är något helt annat att få texten genom öronen man lyssnar medan tiden går. 18 CD som under snudd på ett helt dygn berättar hjärtskärande fakta är nästan mer än vad en människa kan stå ut med.

Av de 84 miljoner människor som dog under Andra världskriget var det drygt 800 000 som miste livet under de fem hårda månader då slaget om Stalingrad (nu Volgograd) pågick. Det var här som Hitlers dröm om en lysande tysk framtid gick i kras och det var troligen här som hans krigsstrategiska vansinne bröt ut. Efter Stalingrad började det återtåg som slutade med att sovjetiska trupper intog Berlin 1945.

Det hade börjat bra för tyskarna. Segrarna vid Minsk och Kiev under början av Operation Barbarossa (vars planering grundligt beskrivs) visade sig vara Pyrrhussegrar. När Hitler ville krossa den stad som bar ärkefienden Stalins namn gick det åt pipan – på grund av brist på reserver, brist på materiel, brist på vettigt ledarskap och alldeles för mycket bitande kall vinter. Och på grund av en fiende som var varmare klädd och eldades av glödande patriotism.

Tyskarna leddes av skrivbordsmilitären Paulus, ryssarna av den briljante generalen Zjukov. Beevor berättar historien från båda sidor, om desertörer, om mod, om superi och allt som kan hända när människor tvingas kämpa mot en fiende och sin egen skräck.

Anthony BeevorVad gjorde då tyskarna för fel? De hade ju tagit sig fram till Stalins stad på en räkmacka. Beevor menar att det huvudsakligen berodde på tre saker: Hitler vägrade lyssna på sina generalen, man underskattade ryssarnas stridsvilja och Stalingrad bombades sönder och samman. Det gick inte att köra in stridsvagnar i den enorma betongbunker av raserade hus som blev följden. I stället hade man skapat en gedigen förskansning åt sina fiender.
Ryssarna slogs med förtvivlans mod – en orsak till detta var att Stalin personligen gett order om att alla flyende eller retirerande soldater skulle skjutas på fläcken. Så den ryske soldatens val var att skjutas av fienden eller av sina egna …

Stalingrad är en mycket rå krigsskildring och därmed kan man inte beskylla författaren för att glorifiera krig eller våld. Man kan säga att det var Anthony Beevor som med boken Stalingrad förvandlade Historiska media från ett litet till ett mycket större förlag. I olika upplagor har den sålt över 100 000 exemplar och något lär det väl också bli på talboken.