STADEN UTAN TID

Dec 31st, 2010 | By | Category: 2010-4, Recension

Omslag till Staden utan tidAv Enrique Moriel
La ciudad sin tiempo 2007
Översatt av Jens Nordenhök
Bazar 2010

Den 83-årige författaren, journalisten och advokaten Francisco González Ledesma, skriver under pseudonymen Enrique Moriel. Ledesma är född i Barcelona och om den platsen handlar romanen Staden utan tid.

I boken får man följa en namnlös odödlig man, jagpersonen, genom århundradena från medeltid till nutid. Denne figur, som föddes på en bordell, berättar Barcelonas historia. Han tar oss med till gamla kyrkor och kyrkogårdar och in i trånga gränder, där mörkret härskar över dystra, fallfärdiga hus och ruiner. Läsaren bör ha någorlunda hum om hur staden se ut för att ha en chans att hänga med i svängarna. Vår guide är alltså många hundra år gammal, men har alltid sett ut att vara i 30-årsåldern. Han skrider fram om kvällar och nätter som en skuggfigur och i mörkret syns endast hans klart lysande vita ansikte. Och som av en händelse är han dessutom – vampyr! Den namnlöse känner till alla de gamla förnäma familjerna och kan berätta om deras öden. Men han känner sig mer hemma i de slitna, trista kvarteren i de äldsta stadsdelarna.

Parallellt med skildringen av Barcelonas historia får vi följa en mordutredning i nutid. Den unga kvinnan Marta Vives, jurist, arkeolog och assistent till en framstående advokat, får i uppgift att göra efterforskningar om mordoffret, som tillhört en högt uppsatt familj. Marta kommer i kontakt med den odödlige och upptäcker en del obehagligheter. Hon blir både nyfiken och rädd när hon inser, att där finns kopplingar till mörka händelser i hennes egen släkts historia.

Enrique MorielNär jag läste på bokens baksida, att Staden utan tid tycktes ha en föregångare i Zafóns Vindens skugga, blev jag genast glad och förväntansfull. Tyvärr blev jag besviken. Moriels roman når inte upp till samma nivå som Zafóns. Men i ett av kapitlen lyckades författaren faktiskt fånga mitt intresse: i berättelsen om kampen mellan det goda och det onda, mellan Gud och Djävulen och hur den striden slutade.

För övrigt ger jag inte mycket för odödliga varelser, vålnader och skuggfigurer. Och absolut inte för vampyrer – även om de är väldigt inne nu för tiden.

MONICA LINDSTRÖM