STADEN OCH LÅGORNA

Mar 1st, 2013 | By | Category: 2013-03 mars, Recension

Omslag till Staden och lågornaAv Jerker Virdborg
Bonniers 2012
ISBN 978-91-0-012985-9, 407 sid

Jerker Virdborgs roman Staden och lågorna är en enda lång mardröm. Författaren har skrivit en utomordentligt suggestiv berättelse där våldet och eländet kryper inpå läsaren utan minsta avbrott.

Huvudpersonen Viktor är med båt på väg till staden, där han ska ordna med en del papper. Han är välklädd och har en mörkblå skinnväska med sig. Just innan fartyget ska lägga till kränger båten väldigt och flera kraftiga stötar gör att plastlådan med flytvästar i, som Viktor suttit på, ramlar i vattnet och han med den. Han skadas och är nära att drunkna men räddas och förs till ett värdshus. När han vaknar har författaren förpassat honom långt bakåt i tiden.

Efter att ha vårdats länge på värdshuset, hamnar han i skuld och måste fly. Misshandlad, hungrig och smutsig irrar han runt i gränderna; han känner sig jagad och är städigt rädd. Att handlingen är förlagd till Gamla stan i Stockholm torde inte vara någon vild gissning. Det blir tröttsamt för läsaren att länge dras med i en labyrint av obehag utan möjlighet att hitta ut. Men så hajar man till. Är det månne det bestialiska mordet på Axel von Fersen som Viktor får bevittna och kan det vara branden i slottet Tre kronor han ser på nära håll? Eldslågorna får honom att minnas sin familj och man förstår att en katastof inträffat tidigare i Viktors liv. I boken dyker på några ställen upp ett par sidor ur en förteckning över förlorat lösöre. Nu hamnar vi plötsligt i modern tid. Föremål som t ex vällingflaskor av plast och överdragsbyxor av svart bävernylon finns med på listor till ett försäkringsbolag. Var det dessa papper Viktor var på väg att lämna när han befann sig på båten?

Handlingen i boken kan vara förlagd till skiftande århundraden och det känns inte som författaren tycker det är viktigt att bestämma exakt vilket eller vilka. Han berättar ju en dröm?

Det man måste beundra hos Virdborg är hans rena språk. Här finns inga onödiga utsmyckningar. Men han bjuder inte på någon munter läsning och efter 100 sidor vet man inte hur man ska mäkta med de 300 som återstår.

MONICA LINDSTRÖM

Jerker Virdborg

Jerker Virdborg. Foto Christopher Hunt