SPRINGPOJKEN

Jun 10th, 2016 | By | Category: 2016-06 juni, Recension

Omslag till SpringpojkenAv Gabriella Ullberg Westin
Harper Collins Nordic, 2016
ISBN 978-91-509-1755-0, 402 sidor

Om författarens tidigare bok Ensamfjäril hade Dasts recensent Nisse Scherman en del socker och en del salt att anföra. Han efterlyste bland annat lite mer inträngande miljöbeskrivningar från Hälsingland. Gabriella Ullberg Westin har bytt förlag från Hoi till Harper Collins och Springpojken har fått ett suggestivt omslag där Hudiksvalls mest kända vykortsfoto, Möljen med fiskebodarna vid kanalen. Det gjorde mig nyfiken på boken eftersom jag är uppväxt i hamnstaden på södra norrlandskusten.

En ung nybakad student, Tindra Edvinsson, hittas knivdödad på Köpmanberget – ett tidigare nöjescentrum som nu blott är en utsiktsplats med vackra vyer över Hudiksvallsfjärden – och naturligtvis ger mig författarens korta beskrivningar associationer som knappast drabbar den som inte besökt staden en längre tid. Sångartemplet där den döda återfanns påminner mig om Karusellkvällarna på 50-talet, vid de kanoner som var avsedda att skjuta på ryssen lekte vi ungar när simlektionerna var avklarade på badplatsen nedanför berget. Ack, nostalgi.

Den som får fallet på sin lott är kriminalinspektör Johan Rokka som finner att omständigheterna liknar det för 20 år sedan då hans ungdomskärlek Fanny försvann från en studentfest utan att lämna några spår efter sig. Samtidigt som han utreder mordet på Tindra börjar han rota i Fannys försvinnande. Men samtidigt får Rokka en påminnelse om att han innan han blev polis själv befann sig i en kriminell gråzon. Ullberg Westin går in i hans förflutna och låter honom stöta ihop med en människa han minst av allt vill träffa igen och ställer frågan: hur kommer man undan det som hänt tidigare?

Gabriella Ullberg WestinJag flyttade ifrån Hudiksvall i mitten av 50-talet och minns staden som en idyll med relativt låg brottslighet befolkad av varma och genuina människor. Tiderna förändras. I Gabriella Ullberg Westins stad flödar narkotika och ungdomar är beväpnade. Jag undrar om jag skulle våga sitta vid Möljen och ta en mjukglass från gatuköket på gaveln. Kanske skulle jag då stöta ihop med någon av de unga killar som blir drogfraktande springpojkar åt ett kriminellt nätverk. Just dessa unga grabbar är – trots mordutredningen – något av romanens huvudtema. När de i sökandet efter bekräftelse lockas att begå brott blir det ofta inkörsporten till en kriminell yrkesverksamhet.

Erotiken tar också plats i boken. Några explicita samlagsscener förekommer, ganska väl berättade utan att bli direkt upphetsande. Kriminalromaner med sådana inslag har blivit vanliga på senare tid men kan väl mest ses som vilopauser i det detektiva arbetet.

Gabriella Ullberg Westin (född 1973) är uppvuxen i Hudiksvall och har studerat kommunikationsvetenskap vid Mittuniversitetet i Sundsvall. Hon utbildade sig till modedesigner i italienska Florens där hon också arbetat som fotomodell. Nu är hon gift med en polis, har två barn och är bosatt i Nacka utanför Stockholm. När hon inte skriver deckare löptränar hon och har sprungit flera långdistanslopp.