SPRÄNGAREN

Dec 29th, 2008 | By | Category: 1999-1, Recension

Av Liza Marklund
Ordupplaget 1998

Under fjolåret kom ett antal kvinnliga debutanter ut med kriminalromaner. Låt tid genast bli sagt. Ingen av konkurrenterna når Liza Marklund längre än till fotknölarna. Nu är det inte så konstigt att Marklund skriver utomordentligt bra, med ett i tätt, varierat och sammansatt språk: hon har arbetat med journalistik i många år och kan därför placera subjekt och predikat där de hör hemma. Men journalister brukar inte alltid klara av den litterära bördan när de skriver en roman. Även detta klarar Marklund till synes med elegant lätthet.
Hon berättar i Sprängaren en historia som i ämnesval häromåret tangerades av Hans Holmér, fast Marklund verkar veta mer om polisarbete och brotts konsekvenser än den gamle Palmespanaren. Upptakten till hennes roman är en sprängning som ödelägger Olympiastadion i Stockholm. En människa närmast förintades i explosionen och det visar sig till sist vara den dynamiska OS-chefen Christina Furhage.
Tidningen Kvällspressens nytillsatta kriminalchef Annika Bengtzon sätts att bevaka mordet. Hon gör mer än så i sitt arbete. Genom att nysta i den dödas bakgrund, systematiskt intervjua människor i hennes närhet, kommer hon en skrämmande och farlig sanning på spåren.
Marklunds skärpa i sin teckning av de olika människorna i berättelsen gör att man utan ovilja också läser sådant som man annars brukar hoppa över. Här har allt sin plats, man vill inte missa ett ord.
Priser måtte drösa över denna fantastiska trebarnsmor – inte minst för att Sverige nu slipper huka sig inför norska angrepp.

JAN NYGREN