Nov 26th, 2016 | By | Category: 2016-11 nov, Recension

Omslag till SPQRAv Mary Beard
SPQR: A History of Ancient Rome, 2015
Översatt av Marina Welguni
Norstedts, 2016
ISBN 978-91-307380-4, 576 sidor

Jag tittade på Mary Beards TV-serie Möt romarna på Kunskapskanalen och fascinerades av hennes kunniga berättelse som spände mellan högt och lågt. Så ingen behöver undra över att jag kastade mig över hennes tegelsten SPQR – historien om det antika Rom. Inte heller nu blev jag besviken. Dock är det synd att TV-programmen är avlägsnade från SVT Play.

Mary Beard ser som sin uppgift att bilda en bred publik. Efter att ha gett ut böcker om romerska fältherrars festliga intåg – triumf – efter segerrika krig, staden Pompeji som begravdes i aska efter Vesuvius utbrott år 79, romersk skämtsamhet och templet Parthenon (som betyder jungfru och är en hyllning till Pallas Athena) i Aten har hon nu skrivit storverket SPQR (Senatus Populusque Romanus: senaten och det romerska folket) om stadens och statens politiska styressätt. Och om dess invånare.

Här berättar hon om hur arkeologer kommit fram till att allt började med en bosättning på de sju kullarna tusen år före Kristus till att Rom expanderade och till sist tillät alla fria invånare att bli medborgare i det romerska imperiet. Det är en intressant, lärd och omfattande redogörelse för hur Rom styrdes i både krig och fred, hur eliten och vanliga människor levde och hur lika antikens och nutidens människor egentligen är. De stora beskrivningarna får extra tillgänglighet genom berättelserna av mänskliga öden som hon vaskat fram ur källmaterial och gravinskrifter. Livet var ganska lätt får människorna med makt och rikedom (även om intriger gjorde att även de levde farligt emellanåt) medan andra hade det svårt. Hon pekar på slitskadade skelett efter barn som tvingades arbeta hårt med att trampa tyger och förklarar hur slaveriet fungerade och att vissa slavar kunde bli fria män.

Naturligtvis har Mary Beard motarbetats av akademiker som ser henne lite som en amatör som trampar in på deras områden och blir kändis på köpet. Men det tycks hon ta med jämnmod och fortsätter att förmedla det hon förstår av romerskt liv. Och det är inte lite. Hon skriver om politiska och sociala förändringar, hur härskare lyckas klamra sig fast vid sin position utan att bli mördade (många blev det) och varför principen om republikansk maktdelning övergick till att bli något av diktatur.

Den nästan 600 sidor långa boken slutar år 212 när senantiken tar sin början, en epok som Beard inte är specialist på. Hon vill berätta den fascinerande historien om hur den lilla byn vid Tibern växte till att bli ett av den dåvarande världens största imperier. Hennes tes är att det inte var krig och våld som ledde dem dit utan att de var öppna mot andra kulturer, tordes anamma dem och deras trossystem och inkludera de besegrade i medborgarskapet. Men samtidigt var det ett hårt och brutalt samhälle där kvinnor var lägre stående varelser, många var fattiga och slaveriet florerade.

Där fanns fria tänkare och litteratur av högre klass än det dassklotter som också finns med. Där nedtecknade källor fattas vänder sig Beard till arkeologin som kan ge relevanta förklaringar till olika ting.

Mary Beard (född 1955) är en mycket omtalad antikforskare och professor som undervisar och forskar i Cambridge och medverkar som skribent i Times Literary Supplement och har en blogg med mycket stor läsekrets.

Mary Beard

Mary Beard. Foto Caterina Turronu