May 6th, 2008 | By | Category: 2008-3, Recension

Av Robert Harris
Omslag till SpökskrivarenThe Ghost 2007
Översatt av Anders Bellis
Forum 2008

Spökskrivaren är rubricerad som thriller. Det gastkramande vaknar till på sidan 170 och slutet är riktigt bra. Den inbundna utgåvans omfång är 263 sidor med stora bokstäver.

En spökskrivare är död. Han hette Mike McAra och har ramlat överbord och drunknat. Troligen var han full av både sprit och bedrövelser för hans uppdrag att skriva f.d. Storbritanniens premiärministers politiska memoarer skiter sig. Om McAras död, eventuella mord, handlar inte boken men om manuskriptet som är ett hopplöst hopkok av ingenting som inte går att publicera. Ingen begriper vad McAra sysslat med. En ny spökskrivare kommer till och får manuset i händerna och samtidigt en massa förhållningsorder angående pappersbunten. Manuset får inte lämna ett hus där f.d. premiärministern och hans hustru Ruth och hans älskarinnan sekreteraren, plus hennes sekreterare, och en handfull beskyddande poliser befinner sig. Huset ligger i en avkrok i USA. Öde. Ensligt. Hav. Höstlöv som sveper omkring. I ett otal sidor reser spökskrivaren till och från denna ödemark, liksom han flackar till London och tillbaka till USA och tillbaka till det öde huset och hit och dit och överallt får Läsaren hänga med och absolut ingenting uppenbaras på dessa resor. Mer än natur av spretigt slag. Ihållande skurar. Blåst. Och stundtals talar folk styltigt 1800-talsaktigt :

”Var så god och slå er ned. Jag är rädd att jag bara kan ägna er några minuter.”

”Jag tyckte att jag borde hålla teaterintresset vid liv när jag åkte till Cambridge för mina doktorandstudier. Tyvärr hann jag bara vara med en termin i Footlight innan studiebördan tvingade mig avsluta teaterkarriären.”

F.d. premiärministern Adam Lang dabbade sig vid sin tid vid makten. Han tillät, underblåste rentav, tortyr på terroristmisstänkta. Sägs det. Det ska bli rättegång i Haag. Men Lang håller sig flytande i USA och skakar hand med USA-presidenten och hans förehavanden och vita leende syns på teve eller berättas om via mobiltelefoner.

Spökskrivaren umgås med Langs övergivna hustru i det ensliga huset. Oförklarligt för läsaren blir alla rädda. Älskarinnesekreteraren. Langs hustru Ruth. Spökskrivaren. Jooo, påstår författaren Harris, nu är stora skälvan på G. Mystiska omständigheter kring McAras död kommer i dagern. Spökskrivaren leds bort från huset via en navigatorröst i en bil. Och det blir lite drag under galoscherna, särskilt för läsare som gillar Da Vinci-kodens kryptik. Det absoluta slutet är en karamell att suga på.

HELENA SIGANDER

Robert Harris

Taggar: ,