Jan 8th, 2021 | By | Category: 2021-01 jan, Recension

Omslag till SpökfångenAv Jens Henrik Jensen
Spøgelsesfangen
, 2010
Översättning Leif Jacobsen
Bokförlaget Polaris, 2020
ISBN 978-91-7795-253-4, inbunden, 537 sidor

Jens Henrik Jensen, född 1963, är en dansk journalist och författare som debuterade 1997 med spionthrillern Wienerringen. Därefter kom trilogin om CIA-agenten Kazanski och sedan trilogin om kriminalassistent Nina Portland som gavs ut 2004–2010 i Danmark. Hans internationella genombrott kom med de fyra böckerna om krigsveteranen Oxen, som sålt över närmare 300.000 exemplar i Sverige. Spökfången är den tredje delen i den tidigare trilogin om Nina Portland. De andra delarna har publicerats med titlarna Yxskeppet (2019) och Kolmannen (2020).

Handlingen utspelar sig i Esbjerg med huvudpersonen kriminalassistent Nina Portland vid Esbjergpolisen. Två höjdare i rivaliserande kriminella grupper i Esbjergs avrättas kallblodigt på ett sätt som inte lämnar några spår. Morden sätter i gång ett gängkrig som följs i landets tidningar med stora rubriker. Trycket på polisen ökar och justitieministern uttalar sig, men polisen finner inga spår efter förövarna.

Knappt två veckor tidigare kidnappas Zulfikor Wur utanför ICA i Malmö. Han är född i Pakistan och är en gift småföretagare i Malmö med två barn. Han misstänks av CIA för att vara terrorist och har förts till Island för förhör. Därifrån är han på väg i ett privatflygplan till Rumänien för fortsatta förhör. Piloten förbereder sig för att mellanlanda i Esbjerg för att fylla på bränsle, när Wur lyckas ta sig loss och slår ner sina fångvaktarna. Han tvingar piloten att nödlanda på en strand. Planet landar våldsamt, en fångvaktare dör och piloten och den andre fångvaktaren skadas allvarligt. Nina Portland skickas dit för att snabbt utreda landningen och avskriva vad som verkar vara en olyckshändelse med ett privatplan som störtat. När Nina undersöker ärendet börjar hon misstänka att det inte är en olyckshändelse.

Wur har försvunnit spårlöst och CIA får danska polisen och säkerhetspolisen att starta eftersökningar. Den hemliga kidnappningen, flygtransporten och letandet efter Wur blir snart en internationell skandal och världens stora nyhetskanaler samlas i Esbjerg för att följa dramat på nära håll. För Nina följer några mycket ansträngande och kaotiska dagar med sökandet efter Wur samtidigt som hennes son Jonas grips för snatteri. Jonas nekar och Nina försöker på egen hand också utreda vad som hände i affären där han var med två kompisar. Polisens letande efter Wur och efter den som mördade de två kriminella personerna konvergerar och visar sig ha ett nära samband.

Det här är den första boken av Jensen som jag läser och jag undrar hur jag har kunnat missa honom. En förträfflig författare som skrivit en rafflande thriller där spänningen hålls vid liv genom hela boken. Intrigen är intelligent uppbyggd och Jensen ger bra personteckningar som gör dem levande. Varvat med det spännande polisarbetet får man även en glimt av den ensamstående mammans frustrationer och tillkortakommanden. Boken är omfattande med sina 537 sidor men blir aldrig långtråkig. En bok som ger mersmak!

Jens Henrik Jensen

Jens Henrik Jensen. Foto Red Star Photo

Taggar: , , , , , ,