SPIRALPORTENS VÄKTARE

Oct 20th, 2010 | By | Category: 2010-4, Recension

Omslag till Spiralportens väktareAv Lise Bidstrup
Spiralportens Vogter 2009
Översättning Ebba Berg
Styxx Fantasy 2010

Spiralportens väktare utspelar sig i en galax med namnet Spiralen som består av fjorton olika planeter. På alla planeterna finns en port som man måste använda sig av för att kunna resa emellan planeterna och vid varje port finns en portväktare. För att bli portväktare måste man bli utvald av ”De äldstes råd” och då får man ett cirkelformat ärr på vardera handflata, därefter får man börja studera vid Akademin för portväktare.

Lise BidstrupFjortonåriga Kwami, bokens hjälte, bor på en hönsgård på planeten Yrtil med sin farbror och bror vilket hon avskyr. Kwamis högsta önskan är att få komma bort från det tråkiga livet på Yrtil och att få bli portväktare. Varje morgon hoppas Kwami att hennes handflator ska prydas med varsitt cirkelformat ärr men det finns aldrig någonting där. Till slut får hon nog och bestämmer sig för att rymma och ta sig till Akademin på egen hand.

Där tänker hon övertala lärarna om att låta henne få utbildas till portväktare. När hon väl kommer dit går saker och ting inte riktigt som planerat och ödet har någonting helt annat i beredskap för Kwami som plötsligt är med och kämpar för Spiralens framtid.

Spiralportens väktare är lättläst, spännande, har snygga svarta kanter på bokbladen men den har ingenting man inte har läst förut. Alla typiska ingredienser finns där: hjälten i form av en liten flicka som är ung och ovetande, men som är modig och visar sig vara den som avgör allas framtid. Sedan har vi den onda och maktgalna som vill ta över världen. Vi har även de goda och lärda som inte förstår vad som händer och inte listar ut den skyldige förrän i slutet när den unga hjälten tagit hand om allt.

Händelseförloppet är även väldigt typiskt och man vet redan efter tjugo sidor hur resten av berättelsen kommer att utspelas. Dessutom är historien väldigt lik Harry Potter, med en skola för speciellt utvalda och sen de unga som listar ut vem den onda är och bekämpar denne medan de vuxna inte vet någonting. Men trots allt detta kunde jag faktiskt inte låta bli att läsa hela boken, för man blir ändå nyfiken och den är trots allt spännande men inte särskilt speciell.

Det är en bok som jag kan tänka mig fungerar för de flesta i åldern elva år till kanske fjorton år. Själv är jag arton år och jag kände mest att boken var för barnslig och töntig för mig.

PAULINA LOUTCHKO