Dec 13th, 2016 | By | Category: 2016-12 dec, Recension

Omslag till SpionenAv Paulo Coelho
A Espiã, 2016
Översatt av Ulla Gabrielsson
Bazar Förlag, 2016
ISBN 978-91-7028-487-8,191 sidor

Paulo Coelhos roman Spionen baseras på Margaretha Geertruida Zelles, alias Mata Haris, brev och andra dokument som författaren kommit över, bland annat från säkerhetstjänsterna i England, Tyskland och Holland. Hennes sista brev skrevs en vecka innan hos som 41-åring ställdes inför exekutionspatrullen den15 oktober 1917, avrättad som spion.

Mata Haris liv – och inte minst död – är en salig blandning av sanningar, halvsanningar och myter. Margaretha Geertruida Zelle sade sig ha asiatiska rötter fast hon i själva verket var holländska, född 1876 i Leeuwarden som dotter till hattmakaren Adam Zelle och hans fru Antje. Hon gifte sig 1895 med den skotskholländske kaptenen Campbell MacLeod med vilken hon fick två barn. Två år efter giftermålet flyttade till Java där hon blev kvar till 1902. Som skild flyttade Margaretha till Paris där hon påstod sig vara javanesisk prinsessa och 1905 började försörja sig som exotisk dansare under artistnamnet Mata Hari, indonesiska för ”dagens öga”. Karriären som nakendansös och posös för vågade fotografier blev ganska kort och hon tvingades försörja sig på tillfälliga älskare, gärna män i uniform. Det var otvivelaktigt en form av prostitution.

År 1916 kom det fram att britterna trodde att hon var en tysk spion sedan maj samma år. Fransmännen kontaktade henne och betalade hela en miljon francs för att hon skulle samla in information åt dem. Men hon greps av engelsmännen (som tydligen förväxlat henne med en efterlyst spion), hamnade i Madrid och där tog kontakt med tyskarna och erbjöd sig att bli dubbelagent. Mot förskottsbetalning. Det borde enbart ha varit en lönsam affär för henne. Tydligen fick varken Frankrike eller Tyskland några värdefulla uppgifter. Så hon greps och ställdes inför rätta och dömdes till döden i Frankrike.

Paulo CoelhoCoelho drar långtgående slutsatser om hennes karaktär i boken, bland annat menar han att Mata Hari genom att motsätta sig manliga fördomar och leva ett okonventionellt liv var en av de första feministerna. Han går så långt som att påstå att hennes enda brott var att vara en självständig kvinna. Romanen – för det är en roman, inte en faktaburen biografi – låter henne träffa kända gestalter som Pablo Picasso och Oscar Wilde och som alltid har författaren en pådrivande berättarstil som ska påvisa en människas utveckling. Jag finner Coelhos sätt att berätta aningen övertydlig och definitivt konstruerad.

Slutet för Mata Hari är givet. Hon vägrar att ha ögonblindel, stirrar mot männen bakom gevärsmynningarna och yttrar orden som gjort henne berömd: ”Jag är redo”. Enligt en annan berättelse ska hon ha kastat en slängkyss åt soldaterna som skulle skjuta henne. Myterna fortsatte att florera.

Paulo Coelho föddes i Rio de Janeiro, Brasilien, 1947. Han började studera juridik, men hoppade av och gav sig av på pilgrimsvandring till Santiago de Compostela i Spanien. Detta inspirerade honom att 1987 debutera med romanen Pilgrimsresan som året därpå följdes upp av genombrottsboken Alkemisten som lär ha sålt med än 40 miljoner exemplar på 73 språk i 160 länder. För sina trogna läsare har han blivit något av en livsstilsguru. Nu har det också gjorts en film om hans liv: Paulo Coelho – ordens alkemist.

KJELL E GENBERG