Aug 20th, 2010 | By | Category: 2010-3, Recension

Omslag till Spetsnaz på NordkalottenAv Viktor Leonov
Blood on the shores 1993
Översatt av Kjell Waltman och Inge R. L. Larsson
Förord av Lars Gyllenhaal
Kommentar och inledning av James F. Gebhardt
Fischer & Co 2010

Spetsnaz är den ryska förkortningen för vojska spetsialnogo naznatjenija vilket betyder ”trupper för särskilda ändamål”. Ordet blev bekant för en större svensk publik i samband med ubåtsincidenterna i vårt lands skärgård under 1980-talet i samband med att en avhoppare från den sovjetiska militära underrättelsetjänsten GRU gav beskedet att ”minst 4000 spetsnazsoldater står ständigt beredda att anfalla Sverige”.

Viktor LeonovNu handlar inte den här boken om något hot mot Sverige utan om den sovjetiska flottans elitförband under andra världskriget. Längs ishavskusten, inte långt från gränsen till Norge, och inne i detta land, deltog Viktor Nikolajevitj Leonov i hårdföra strider mot Hitlers bergsjägare. Han skötte sig så modigt att han två gånger erhöll hederstiteln Sovjetunionens hjälte som var den högsta utmärkelse en sovjetisk medborgare kunde få.

Förutom i uppdragen på Nordkalotten deltog Leonov, som dog i Moskva 2003, dessutom i Stillahavsflottans strider i Korea.

Hans bok, som har starka drav av memoar och roman, skrevs i Ryssland i början av 1950-talet och skulle först ges ut av den sovjetiska flottans officiella förlag, men det lades ner och hos försvarsdepartementet redigerades den om och efter ett tag blev den också utgiven under titeln Litsom k litsu (Ansikte mot ansikte), Den amerikanske förläggaren James F. Gebhart fick tag på den och bestämde sig för att göra Leonov ”känd i Amerika” och gav ut boken under titeln Blod på stränderna.

Huvuddelen av historien utspelar sig huvudsakligen i trakterna kring Fiskarhalvön i Barents hav, väster om Murmansk. Leonovs specialförband befann sig ofta i strid men i deras uppdrag ingick att organisera fritagningar, samla underrättelser genom att förhöra tillfångatagna tyska officerare förutom att delta i vågade operationer som inkluderade fallskärmshopp och livsfarliga landstigningar längs svårforcerade kuststräckor.

Författaren berättar om krigets kamratskap, den hårda utbildningen och berättar anekdotiskt om olika stridigheter. Man märker att boken till att börja med var avsedd för sovjetisk utgivning. Det finns ordvändningar som tyder på självcensur men hans ödmjukhet inför det kommunistiska systemet är inte värre än överorden gällande västliga demokratier som finns i motsvarande krigsskildringar.

Leonovs berättelse är i denna volym kompletterad med arkivdokument ur den amerikanske utgivarens forskning och innehåller dessutom fotografier och kartor liksom en utförlig bibliografi.

Taggar: , , , , , , ,