SPELET

Mar 7th, 2010 | By | Category: 2006-3, Recension

Av Neil Strauss
The Game 2005
Översatt av Ingela Bergdahl
Natur och Kultur 2006

Vi tar det bästa först: Neil Strauss började som skribent på det amerikanska avantgardemagasinet Ear, gick vidare till Village Voice, blev rockskribent åt New York Times och skriver numera mest åt Rolling Stone Magazine. Han har skrivit biografier om artister som Marilyn Manson, gruppen Mötley Crüe, porraktrisen Jenna Jameson och gitarristen Dave Navarro – storsäljare i hemlandet.

Detta är en bok om hur en vanlig tönt (jo, han utger sig för att vara en sådan) förvandlas till raggningsexpert. Det är ett uttryck som får mig att tänka på män som med spritblanka ögon jagar ett nummer på krogen. Men Strauss har en annorlunda definition: konsten att ragga handlar om att övertyga och förföra och påminner därmed om marknadsföring. Och marknadsfört sig har han sannerligen gjort!

Utgångspunkten var att han skulle skriva en handbok i raggning med utgångspunkt från en guide på internet. Då träffade han på hemliga raggningssällskap och fick veta allt om ”förfinade metoder”. I USA har den här boken både setts som en manlig motsvarighet till alla dessa chic-lit-romaner som översvämmat marknaden och som en handledning i management.

Strauss är en skicklig skribent som berättar medryckande och använder sig av snärtiga repliker. Tekniken känns igen från Bazacs och andras romaner om en gullig idealist som träffar en djävulsk lärare och blir cynisk, amoralisk och manipulativ. Han har fått detta gamla mönster att passa för yngre människor i storstad, precis som chic-lit vände sig till kvinnor i samma kategori.

Kul ett tag, men man tröttnar fort – och boken är lång.

KARL HJELM