SPEGLARNAS BOK

Jul 28th, 2017 | By | Category: 2017-07 juli, Recension

Omslag till Speglarnas bokAv E. O. Chirovici
The Book of Mirrors, 2017
Översättning Patrik Hammarsten
Norstedts, 2017

Eugen Ovidiu Chriovici har ett intressant CV. Född och uppvuxen i Rumänien, där han debuterade som författare med en bästsäljare för snart trettio år sedan. Utbildad ekonom, verksam som journalist, bosatt i olika länder och nu i Bryssel. Efter ytterligare några romaner på rumänska bestämde han sig för att skriva en spänningsroman på engelska. Den såldes snabbt till ett antal länder och har nu också kommit på svenska.

E.O. ChiroviciMed denna bakgrund hade kanske en internationellt orienterad berättelse med glimtar från olika länder och kulturer varit att vänta. Så är det inte. Speglarnas bok är en mycket amerikansk historia, koncentrerad till campus på universitetet i Princeton och några kvarter på Manhattan. Men det vankas en del tidsresor. Handlingen kretsar kring ett brutalt mord på en uppburen psykologiprofessor i slutet av 1980-talet. Mer eller mindre trovärdiga utsagor om vad som hände tvinnas samman tills det framgår att ingen av dem som var inblandade i mordet hade den fulla bilden av vad som hände.

Det originella med boken är att Chirovici hittat en del oväntade och smarta sätt att berätta allt detta. Utgångspunkten är ett ofullständigt manus om turerna kring mordet som dyker upp hos en litterär agent. När denne försöker hitta resten av texten går han bet och anlitar en journalist som privatspanare i det förflutna. Denne går också bet och frågan vandrar vidare till en pensionerad kriminalare som en gång i tiden var inblandad i utredningen av mordet. Berättarjagen avlöser varandra och läsaren kan aldrig känna sig riktigt säker på vad som väntar i nästa kapitel.

Som litterär konstruktion är Speglarnas bok intelligent och de olika berättarna använder ungefär samma medryckande stil. Det är god underhållning, men hade kunnat bli mer om Chirovici låtit berättare och läsare stanna upp och leva sig in i de spänningar och konflikter som mest flimrar förbi som osäkra minnen från förr.

PÄR ALEXANDERSSON