SPÅREN VI LÄMNAR EFTER OSS

Jun 10th, 2016 | By | Category: 2016-06 juni, Recension

Omslag till Spåren vi lämnar efter ossAv Pernilla Ericson
Harper Collins Crime, 2016
ISBN 978-91-509-1924-0, 352 sidor

Hur farligt är det att lämna ut för mycket om och av sig själv på sociala medier? Man berättar var man bor, vad man äter, vad barnen heter och att man är på resa. Och man gör det alldeles frivilligt.

Kvällstidnings- och TV-journalisten Pernilla Ericson utgår bland annat från dessa nya vardagsvanor och kanske också från tanken på medborgargarden när hon skapat det privata rättskipningsteamet Erlagruppen. I denna första bok om gruppen rekryteras polisen Liv Kaspi av dem när hon av myndighetsledningen tvingats ta ledigt då polisens internutredning har henne i hålkorset.

Pernilla EricsonDe övriga i gruppen är, som sig bör, personer med olika personlighetsdrag och erfarenheter av både liv och yrkesverksamhet. Tillsammans med Richard, Edith och Aminah börjar Liv granska de brutala överfall på kvinnor som sedan en tid skett längs den gröna tunnelbanelinjen i Stockholm. Våldet eskalerar, nu börjar också damer försvinna spårlöst och skräcken hos huvudstadens kvinnor likaså.

Ingen i Erlagruppen är någon duvunge, de är luttrade människor som kan ta vara på sig själva och varandra. Det dröjer inte innan de inser att den eller de som ger sig på kvinnorna har fått impuls och information på nätet före tillslaget. Ericsons berättarmetod har blivit ett mellanting av klassisk deckare och actionthriller, som en sammansmältning av Vic Suneson och Mickey Spillane. Man kan också känna igen metodiken från de bättre amerikanska kriminalserier som är stapelvara på TV, men förflyttningen till svensk mark är riktigt skickligt genomförd.

Naturligtvis ökar spänningen när förövarna fattar att någon är dem på spåren – ett hot som måste elimineras. Journalisten Ericson kan både skriva och gestalta, ett måste för att skapa det intresse hos läsaren som tvingar fram ett behov av att vända blad för att få reda på hur det ska gå. Man våndas med huvudpersonerna trots att man vet att det kommer att gå bra till sist – detta är ju första boken i en tänkt serie.

INGER STRANDBERG