SOSSEPOLISEN

May 29th, 2020 | By | Category: 2020-05 maj, Recension

Omslag till SossepolisenAv Michael Lundh
Lindelöws bokförlag, 2019
ISBN 978-91-87291-80-7, 205 sidor

Michael Lundh, född 1958, är f.d. polis och numera författare, föreläsare och debattör i frågor om integration, polismakt, diskriminering med mera. Han arbetade först som piketpolis och därefter som ungdomspolis i Stockholm. Lundh slutade som polis år 2005 efter att flera gånger i media ha kritiserat polisens bristfälliga värdegrunds- och brottsförebyggande arbete. År 2004 debuterade han med boken Sveriges likas lag, som följdes av Mickes metoder och Rädda Sverige. Den fjärde boken, Sossepolisen, publicerades 2019.

Det är en självbiografi där Michael Lundh berättar om sin karriär som polis, hur han accepterade fördomar och bröt mot lagen för att efter 26 år sluta och bli författare och debattör. Han beskriver hur hans dröm uppfylldes när han började sin polisutbildning och hur han gradvis anammade lärarnas och de äldre polisernas attityder. Lundh redogör för åren som polisassistent vid Norrmalmspolisen och åren i piketen, där tuffhet, rasism, homofobi och kvinnoförakt blev vardagsmat och norm, och hur han och kolleger fick kickar av våld mot gripna. Det var en hård arbetsmiljö och Lundh utvecklades till en högerextrem och våldsbenägen polis.

Attityderna och värderingarna tärde dock på honom och till slut sökte han en tjänst som ungdomspolis. Där upptäckte han att han kunde använda ett annorlunda och mjukare arbetssätt som fungerade bland ungdomarna, samtidigt som hans tidigare kolleger föraktfullt kallade honom för svikare och sossepolisen. Lundh började öppet kritisera polisens arbetssätt och det föll inte i god jord hos vare sig kolleger eller chefer. Till slut orkade han inte med motarbetandet och mobbningen och slutade efter 26 år som polis. Han fick nya vänner i invandrarföreningar, på Fryshuset och Expo. Han fick också stöd av Stieg Larsson. Idag föreläser och debatterar Michael Lundh om sina erfarenheter.

Författaren har skrivit en intressant och skrämmande skildring av livet som polis i Stockholm. Han berättar om en otäck miljö av fördomar, rasism och högerextremism. Lundh kommenterar hela tiden händelserna utifrån sin nuvarande inställning och försöker förklara varför han accepterade denna miljö och till och med bröt mot lagen. Hans resonerande blir en varm kontrast till den miljö och de händelser han skildrar. Lundh skriver lågmält och rakt på sak. Det blir inte spännande men nog så intressant. Sossepolisen är en läsvärd självbiografi.

Michael Lundh

Michael Lundh
. Foto Juliana Wiklund