Oct 22nd, 2014 | By | Category: 2014-10 okt, Recension

Omslag till SonenAv Jo Nesbø
Sønnen, 2014
Översatt av Per Olaisen
Piratförlaget, 2014
ISBN 978-91-642-0435-3, 540 sidor

Nesbø har lämnat tuffingen Hary Hole bakom sig och har en ny huvudperson som, åtminstone till att börja med, besitter helt andra karaktärsdrag. Sonny Lofthus har suttit i fängelse, som något av en mönsterfånge,  en stor del av livet eftersom han är narkoman och professionell bekännare. För att få sitt heroin tar han på sig andras brott och hamnar inom lås och bom för deras skull. Han har en känslomässigt hård bakgrund. Fadern, hans idol, var en av Norges bästa brottsutredare men han hamnade också i händerna på fel sorts människor, stod till sist inte ut med detta utan skrev ett självmordsbrev och sköt sig för att rädda hustru och barn från skammen att bli utpekad som spion inom den egna organisationen. Men det var kanske inte sant. En dag får Lofthus nämligen veta att fadern i själva verket var på väg att komma med ett avslöjande om korrupta poliser. Eftersom det här är en spänningsroman bestämmer han sig för att ta reda på vad som egentligen hände och därför måste han se till att komma ut i friheten. Där han har svårt att känna igen sig, något Nesbø beskriver väl.

Jo NesbøIn kommer den snart pensionerade polismannen Simon Kefas, en av faderns bästa vänner och skicklig inom sitt gebit. Där drar romanen från det norska hållet och börjar likna en grekisk eller shakesperiansk hämndtragedi där irrationaliteten får en huvudroll. Något ruttet pågår i staten Norge. Det går visserligen undan när Sonny ska ställa saker till rätta och plotten känns spännande men hela tiden är det något som gnager i denna läsare. Våldet finns också men inte lika utstuderat som i många av böckerna om Harry Hole.

Jag har kanske inte tänkt på det i de tidigare böckerna av Nesbø men här känns det som om bokens människor enbart är till för intrigens skull och inte motiveras av egna överväganden. Många inre monologer känns också onödiga, som om de är där för att få boken så tjock som möjligt. Det är ju så bestsellerböcker ska se ut nu för tiden.

Och säjer gör de ju. Romanerna om Harry Hole sägs ha sålts till massor av länder. Översättningarna finns på 46 språk och den tionde och senaste boken om denne polis – den heter följdriktigt Polis – väntas sälja 20 (!) miljoner ex välden över. De belönas också. För inte så länge sedan fick Jo Nesbø i sitt hemland ta emot det prestigefyllda Peer Gynt-priset, och eftersom poliskorruption är ett populärt tema i Hollywood är det inte märkligt alls att amerikanska Warner Bros köpte filmrättigheterna redan innan boken släpptes i Norge.

KARL HJELM