SON OCH FAR Historien om ett brott

Sep 24th, 2014 | By | Category: 2014-09 sept, Recension

Omslag till Son och farAv Jörn Donner
Albert Bonniers Förlag, 2014
ISBN 978-910-014118-9, 288 sid

David Anders är en person som förekommit tidigare i Jörn Donners rika produktion av litteratur. Han ingår i de släktkrönikor som författaren skrivit sedan 1970-talets mitt och som i tidigare böcker är detta en relationshistoria – en rätt kylig sådan – om sonen Eriks försök att finna sin förlupne far. Åtminstone i början och slutet, mittenpartiet är ägnat åt fadern, en undflyende man som ägnat sig åt diplomati eller möjligen skumraskaffärer i politiskt instabila länder. Han är en kvinnokarl av rang, har en före detta hustru som avskyr honom för just detta.

Romanens undertitel är Historien om ett brott och detta brott drabbar David. Han tar med sig älskarinnan Maria till en skog, kanske för att älska, kanske för att göra slut. Under en omfamning blir han skjuten från långt håll och därefter rullstolsburen – Donner skriver det numera vedertagna ordet men som berättelsen fortsätter förstår man att han helst skulle vilja skriva rullstolsbunden om den ryggmärgsskadade.

Jörn DonnerEfter sjukhusvistelsen flyttar han till en förort under antaget namn och klipper mer eller mindre kontakten med omvärlden. De enda han umgås med är den åldrige fadern som kommer på sporadiska besök och sin nya sköterska, städerska, hushållerska och så småningom sexterapeut.

Sonen Erik, men journalistiska ambitioner, får nys om vad som hänt fadern och vill börja gräva i historien men ingen vill hjälpa honom. När han äntligen får fatt i sin far vill denne inget berätta. Maria är också tystlåten, polisen har inga ledtrådar och hans farfar är lika tillknäppt som de övriga. Alla är undvikande, alla slingrar sig och Donners avsikt med romanen tycks vara att beskriva hemlighållandets konstart. Den påverkar alla relationer men ändå tycks kvinnorna i Davids liv ändå söka sig till honom. Och huvudpersonen berättar om sitt liv, sina känslor, sina svårigheter, längtan efter bart och sitt sexuella sökande – allt detta utan att egentligen avslöja någonting. Annat än att han möjligen lever i en patriarkal tankevärld.

Och brottet – ja, det försvinner också in i dimman.