SOMMARENS SISTA MORD

Oct 1st, 2013 | By | Category: 2013-10 okt, Recension

Omslag till Sommaren-sista mordAv Per-Yngve Hansson
Recito Förlag 2013
ISBN 978-91-7517-275-0, 116 sid

På senare tid har vi fått allt fler skribenter som intresserar sig för kriminalgenren. Somliga verkar vara intresserade av att berätta en spännande historia för sitt eget och sina läsares höga nöjes skull. Andra tycks tro på myten att alla som skriver deckare skär guld med täljkniv trots att all statistik säger att det endast är ett fåtal som kan leva riktigt gott på sin kunnighet och sin fantasi.

Per-Yngve Hansson verkar tillhöra den första kategorin eftersom hans bok är relativt kort och ganska anspråkslöst utgiven i något som liknar pocketformat. Han följer också den regel som egentligen borde vara nummer ett för alla tilltänkta författare – skriv om något som du känner till. Författaren till Sommarens sista mord har varit på plats och bevittnat mer än femtio Swedish Openturneringar i Båstad.

Hans lilla roman utspelar sig där under tennisveckan och handlar om anonyma hot. Den har en pusselromanstämning genom större delen av de 116 sidorna och att den pensionerade gymnasieläraren från Örebro känner sitt Båstad märks i skildringen av orten och de stämningar som sporten skapar. Man får följa en grupp människor där somliga av dem tycks ha egen agenda, en del med rätt kriminell anstrykning.

Spännande? Ja, vars. Det är inte precis någon thriller. Kanske man mer kan kalla boken en mysdeckare trots de ondsinta anslagen. Lite nöje har man också av att de agerande tennisspelarna får göra det under sina egna namn och av att man utifrån texten kan försöka gissa sig till när alltsammans egentligen hände – om det hade hänt.