SOMMARENS HOT

Mar 11th, 2010 | By | Category: 2005-2, Recension

Av Leif Woxlin
Blommaberg 2005

Efter 2004 års debut med Dödligt mönster är nu Woxlin från Bergsjö i Hälsingland här med uppföljaren. Poliskollektivet i Hudiksvall med kommissarie Johan Thule som chef har hamnat i ett personellt krisläge. Nyskilde chefen bär sig underligt åt och kriminalinspektör Sofia Berger (tillika fiolspelare och målande konstnär) börjar tro att han ägnar sig åt någonting brottsligt. Kan hans aktiviteter ha något att göra med hot mot poliser? Varför skulle annars deras hundar och katter lemlästas och dödas?

Dan Persson, polis med CP-skada, ställer till bekymmer genom att skottskada en kvinnomisshandlare, Ludde Markh – en annan i Johan Thules närmaste krets bär sig också underligt åt. Den grupp som utredde brotten i förra boken verkar ha splittrats och sämjan är inte den bästa. Woxlin beskriver skickligt hur misstron bland kollegerna gör att yrkesetiken ger vika. Intresset för arbetet falnar, i synnerhet som sommaren i Hälsingland lockar med brännvin och spelmansstämmor.

Just beskrivningarna av musikövningar och buskspel samt polisen/fiolspelerskans frustration över att inte släppas in gratis när hon faktiskt tänker underhålla är roliga inslag i en annars rätt tragisk historia. Sådana som inte känner till Hudiksvalls polisdistrikt bör kanske läsa den med karta till hands. Avstånden har viss betydelse.

Woxlin har förmågan att hålla intresset vid liv ända fram till slutet som jag inte är säker på om han menar ironiskt eller ej. Men politiskt grönmålade EU-hatare finns i ganska stor utsträckning i dessa trakter och inte alla är politiskt korrekta när det gäller människor från andra kulturer. Författarens beskrivningar håller måttet.

KARL HJELM