SOMMAREN, SYSTER

Dec 5th, 2017 | By | Category: 2017-12 dec, Recension

Omslag till Sommaren, systerAv Jerker Virdborg
Albert Bonniers förlag, 2017
ISBN 978-91-0-017183-4, inbunden 409 sidor

Jerker Virdborg debuterade som författare 2001 med novellsamlingen Landhöjning två centimeter per natt. Året därpå kom hans första roman, Svart krabba, som innebar hans genombrott som författare. Romanen belönades med tidningen Vis litterära pris och översattes till sju språk. Därefter har Jerker Virdborg publicerat ytterligare fyra romaner och en novellsamling i eget namn. Parallellt med det egna författarskapet har han tillsammans med författaren Daniel Sjölin gett ut tre thrillers under pseudonymen Michael Mortimer.

Nu återkommer Jerker Virdborg som romanförfattare i eget namn med Sommaren, syster. Boken är en dystopi som anknyter till den parallella verklighet vi senast mötte i Virdborgs, novellsamling Skyddsrummet Luxgatan, utgiven 2015. Liksom novellsamlingen utspelar sig romanen i ett nutida Sverige, vilket noggrant anges med mängder av tidsmarkörer. Men det är ett Sverige sönderslitet av många års diffust inbördeskrig, som lett till att all infrastruktur upphört att fungera och till ett allas krig mot alla, där små och tillfälliga paramilitära grupperingar till synes helt planlöst bekämpar varandra.

I detta skrämmande ingenmansland rör sig ett syskonpar, elitsoldaten Anna och hennes tonårsbror Erik, som är historiens berättarröst. Erik beskriver sig själv som sin systers motsats, en tafatt och oföretagsam pojke, som helst skulle vilja sitta för sig själv och läsa böcker, och som saknar överlevnadsförmåga i den hårda verklighet han hamnat i.

När historien börjar ger sig Anna och Erik brådstörtat iväg på flykt från det halvmilitära läger där de haft sin senaste tillflyktsort. Berättaren Erik vet till att börja med inte varför de måste fly och vart de är på väg, men han inser snabbt att precis alla människor som de möter kan vara deras fiender. Därför färdas syskonen genom oländiga skogsområden, långt från bebyggelse och vägar. Det är juni, en varm sommarmånad, och naturen visar sig från vackraste sida. Men syskonen har inte tid att stanna upp och njuta av sommaren, de jagar fram genom sommargrönskan, i varje sekund med en anad eller verklig förföljare i hasorna. Allt eftersom släpper den nyckfulle berättaren Erik ifrån sig fler och fler pusselbitar i berättelsen. Vi får inblickar i Erik och Annas förflutna, det trygga barndomslivet hemma i radhuset med föräldrarna, som stegvis övergår i osäkerhet, beredskap och en allmän evakuering, som leder till båda föräldrarnas försvinnande.

Kvar är de båda syskonen, som nu bara har varandra att ty sig till i en totalt osäkerhet och utsatthet där man inte kan lita på någon annan. Jerker Virdborg besitter den drivne författarens berättarteknik och vackra språk. Han beskriver den ständigt pågående flykten så medryckande, att man även som läsare blir andfådd när man ivrigt vänder blad för att se hur det går. På så sätt går det utmärkt att läsa Sommaren, syster som en skickligt skriven spänningsroman.

Men mitt i den gastkramande krigsskildringen utvecklas romanen lite oväntat till en gripande berättelse om syskonkärlek. Det visar sig, att den hårdföra soldaten Annas våldsamma och djärva flykt haft ett enda mål, att rädda sin lillebror, som hon vet inte har förmågan att klara sig själv. Och med lillebror Erik som berättarröst växer därför Sommaren, syster till att väcka den allmängiltiga frågan om vad som är mänsklig värdighet i en omänsklig värld.

LENA LUNDGREN

Jerker Virdborg

Jerker Virdborg. Foto Martin Stenmark