SOMMARBARN

Sep 25th, 2009 | By | Category: 2007-3, Recension

Av Katerina Janouch
Pirat 2007

Katerina Janouch är kanske mest känd som expert på relationer, sex och samlevnad. Det gör att man kanske närmar sig romanen Sommarbarn med viss skepsis.

Katerines föräldrar är akademiker och regimkriker i forna Tjeckoslovakien. Fadern, regimkritiker helt öppet. Han förlorar så småningom sitt arbete och familjen måste lämna hem, släkt och hemstad. Först går resan till Köpenhamn och därefter till Stockholm. Katerina får lämna bakom sig all den trygghet familjen, släkt, vänner, språk och vistelseort innebär och istället möta en annan främmande värld, bli mobbad och känna sig utanför och oförstådd. Parentetiskt vill jag säga att jag ibland har lite svårt för Janouchs syntax i den första halvan av boken, som också stundtals tangerar att bli något för pratig. De här frågorna är förlagets uppgift att korrigera, vilket skedde förr i världen, så ingen skugga borde av den anledningen falla över Janouch.

Annars tycker jag att Katerina Janouchs Sommarbarn är en öppen, gripande och informativ roman om hur det är att flytta från ett land till ett annat skildrat ur ett barns perspektiv. Flera av våra fördomar sticker Janouch hål på. Och det gör ont. Exempelvis att invandraren alltid är invandrare och om personen talar flytande svenska, hela tiden får höra av sin omgivning att man inte kan höra att hon inte är svensk.

Katerina Janouch återger det lilla barnets känslor som vrede, avund, svartsjuka, hat eller rädsla så utlämnande att man under läsningen utan förbehåll vill ansluta sig till de filosofiska tankegångar om att människan föds ond,. Klasskamraternas rasistiska mobbning, föräldrarnas överförda tankar, borde leda till att skolkamraterna samfällt ställer upp sig på led och ber henne om ursäkt. Det är det minsta de kan göra.

LENNART HÖGMAN