Jul 9th, 2016 | By | Category: 2016-07 juli, Recension

Omslag till Sommar på strandpromenadenAv Jenny Colgan
Summer at Little Beach Street Bakery, 2015
Översatt av Birgitta Karlström
Massolit, 2016
ISBN 978-91-7679-024-3, 398 sidor

Jag läste den tidigare boken i serien – Det lilla bageriet på strandpromenaden – av skotska Jenny Colgan med stort nöje (http://www.dast.nu/recension/det-lilla-bageriet-pa-strandpromenaden). I den kom huvudpersonen Polly Waterford till den lilla kuststaden Mount Polbearne i Cornwall, där tidvattnet skär av byn från omvärlden två gånger per dygn och förvandlar stället till en ö. Hon hade just förlorat allt i en konkurs och försökte nu bygga upp ett nytt liv som ägare till ett nergånget gammalt bageri där hon bosätter sig i hon den knappt beboeliga övervåningen.

Jenny ColganI nya boken Sommar på strandpromenaden säger titeln allt om årstiden och Polly är på gott humör. Men något ligger i luften som inte bådar gott. Colgan skriver med charm och humor om de bekymmer och faror som tycks hota hennes förhållande till nye amerikanske pojkvännen Huckle, vars bror dyker upp och stör friden, och nyblivna änkan och bästa väninnan Selina. För att inte tala om den skadade lunnefågeln Neil som blev något av en favorit för mig i Det lilla bageriet på strandpromenaden. Alla i byn är naturligtvis inte så älskvärda som de borde vara men Colgan skriver feel-good-romaner och då kan ni tänka er hur allt fixar sig till sist. Jag blev varm om hjärtat när boken gick mot sitt slut.

Pollys arbete i bageriet är en historia för sig. Hon är duktig när det handlar om att knåda deg, sikta mjöl och åstadkomma bröd som doftar och smakar gott. Boken avslutas med recept som jag absolut måste testa.

Jenny Colgan föddes i Skottland 1972 men bor nu i Frankrike med sin familj. Hon har skrivit ett tjog romaner under eget namn och pseudonymerna Jane Beaton och J. T. Colgan, nästan alla om romantiska ämnen. Hon är dessutom  serietecknare, stå-uppkomiker och ingår i gruppen manusförfattare för den brittiska TV-långköraren Doctor Who.

LENA JEPPSSON