SOM OM INGET HADE HÄNT

Jul 29th, 2014 | By | Category: 2014-07 juli, Recension

Omslag till Som om inget hade häntAv Maja Britzelli
Hoi Förlag, 2014
ISBN 978-91-7557-911-5, 317 sid

Britzelli tar upp våld och kränkningar i ett förhållande i sin debutroman, men hon gör det med en annorlunda vinkling. På den lugna gatan i Saltsjö-Boo bor paret Anders och Beatrice Lindblom i ett till synes harmoniskt äktenskap som genererat två barn. Aha, tänker ni. Ännu en litterär mansgris som förpestar kvinnans och barnens liv. Nix, här är det tvärtom. Anders är förtryckt av sin slösaktiga hustru som misshandlar honom fysiskt och grumlar hans tillvaro psykiskt. Barnen Ida och Ludvig lider också och enda, eller åtminstone största anledningen till att Anders inte flyr fältet är att hon hotar att anmäla honom för sexuella övergrepp om han försöker lämna familjen.

Maja BritzelliJag skulle tro att sådana förhållanden finns lite här och var men att de inte uppmärksammas eftersom få män skulle erkänna sina tillkortakommanden utåt. Offerkoftan är ju i de flesta fall ett kvinnligt plagg.

Man skulle kunna tro att detta är en debattbok (på sätt och vis är den väl det) men i själva verket är det också en kriminalroman. Försörjaren Anders sekreterare blir mördad och in i historien kommer polisen Leif Bengtsson. Han har ingen aning om att han kommer att bli misstänkt för mordet, men det blir han eftersom det uppdagas att de två haft ett häftigt berusat samlag strax innan offrets hädanfärd. Kollegan, kriminalkommissarie Göran Persson får fallet på sitt bord.

Det är en välskriven bok där spänningen kommer krypande eftersom man fastnar för de väl komponerade personerna. Britzelli har lagt ner möda på replikerna och inte ens de mest cyniska av dem faller utanför ramen. Det är alltså ingen thriller där blod och våld staplas i en hög inför läsarens ögon. I själva verket är tempot relativt lågt med tonvikt på personernas inbördes relationer.

Maja Britzelli föddes 1959 i Hälsingland och har främst varit verksam inom vården i Sverige. Nu arbetar som ansvarig sjuksköterska på ett demensboende i Stockholm men hon har också drivit restaurang under en period och varit delägare i ett flygbolag i Kongo Kinshasa.

BARBRO LINDBORG

Författaren har en brokig bakgrund, men arbetar nu som sjuksköterska på ett demensboende. Detta är hennes debutroman.

Boken är ett familjedrama. Den handlar om vad som kan dölja sig bakom det till synes perfekta hemmets fasad. Anders och Beatrice och deras två barn bor i en villa utanför Stockholm. Utåt sett är de en helt normal familj, kanske till och med lite lyckligare än de flesta. Men bakom det som alla ser är det kaos. Beatrice regerar och tolererar inga avsteg från hennes egen bild av hur ett äktenskap ska fungera. Hon terroriserar den övriga familjen och maken Anders låter henne hållas. Han vill inte spräcka äktenskapet. Hennes agerande präglas också av en stor dos egoism. Naturligtvis nalkas de snabbt det oundvikliga.

Parallellt får vi följa polisen Leif Bengtsson, en riktig fruntimmerskarl. Han kan inte hålla fingrarna i styr när det är en kvinna i närheten. Han blir misstänkt för mordet på en tillfällig bekantskap som han träffat för en natt. Kvinnan visar sig också vara sekreterare på Anders arbetsplats.

Förvecklingarna är flera, men själva deckargåtan är inte speciellt komplicerad eller för den delen svårlöst. Det kanske inte är meningen att den skall vara det heller. Bokens fokus ligger på den konflikt som finns i Anders och Beatrices familj. En konflikt som är ganska spännande att läsa om. Jag vet inte vad det är som gör det så lockande att läsa om intensivt elaka personer. Även när det som här känns mer karikerande än äkta, eftersom beskrivningen av Beatrice trotsar allt förstånd.

Maja Britzelli har en bra och intressant historia att berätta, men faller i en del nybörjarfällor. Också i denna bok vaknar någon med ett ryck – av någon orsak är det så i de flesta böcker jag läser just nu. Och det är just sådana och liknande detaljer som författaren behöver arbeta bort för att ta ytterligare ett steg i författarskapet.

NISSE SCHERMAN