Jun 2nd, 2011 | By | Category: 2011-6 juni, Recension

Omslag till  Som ett ekoAv Diana Gabaldon
An Echo in the Bone 2009
Översatt av Lisbeth Holst
Bra Böcker 2011
ISBN 978-91-7002-924-0, 1053 sid

Diana Gabaldon har skrivit ett jätteepos om kärlekshistorien mellan skotten Jamie Fraser och hans hustru Claire Randall. Det märkliga med dem är att han hör hemma i 1700-talet medan hon är en tidsresenär från 1900-talet. Som ett eko är den sjunde boken i serien och den är inte lätt att ta sig igenom. Sidantalet är osannolika 1053 och huvudperson är Jamie och Claire Frasers dotter Brianna som 1980 bor med sin familj i Skottland där de försöker ta reda på vad som egentligen hände när Briannas föräldrar lämnade ett Amerika drabbat av inbördeskrig.

Diana GabaldonDet här är den första av Gabaldons böcker jag läst och jag måste erkänna att författaren har en unik förmåga att blanda fakta och fiktion i sin berättelse. Det som inte utspelas i nutid får man veta genom brev (tyvärr långa och satta kursivt).  Föräldrarnas flykt från Nord-Carolina är färgstarkt och dramatiskt skildrad, men … naturligtvis måste en brasklapp i här: det blir en massa krigshandlingar där kapare är inblandade, sjöstrider som orsakar skador som tas om hand av den läkekunniga Claire. Dessa redogörelser bromsar upp handlingen (och läslusten) varför en kortning inte varit skadlig.

Vissa delar av romanen är alldeles utmärkta, de historiska referenserna intressanta men en läsare som är ovan med Gabaldons stil blir lätt överhettad och retar upp sig på att vissa händelser aldrig får någon upplösning, troligtvis för att författaren tänker spara de godsakerna till nästa tegelsten.

Jag kollade upp henne på nätet och fann att hon tog tre, fyra år på sig för att skriva en volym. Tyvärr hinner jag nog glömma det jag retade upp mig på innan nästa bok kommer. Kanske borde jag vänta till dess alla böckerna finns i sinnevärlden och läsa hela gänget i ett svep.

Det gjorde jag med en annan tegelstensserie – Grottbjörnens folk. Det gav en viss något uttröttad eftersmak.

ÅSA PETTERSSON