Oct 22nd, 2014 | By | Category: 2014-10 okt, Recension

Omslag till Soldaten i ledetAv John Ellis
The Sharp End: The Fighting Men in World War II, 1990
Översatt av Kjell Waltman och Inge R. L. Larsson
Fischer & Co, 2014
ISBN 978-91-86597-70-2, 447 sidor

I engelskspråkiga länder har denna bok varit ett standardverk för militärhistoriskt intresserade ända sedan den kom ut första gången. Den har trycks om mängder av gånger.

Ellis berättar mer om de enskilda allierade soldaternas vedermödor under Andra världskriget än om truppförflyttningar och strategiska överväganden utan att för den delen lämna statistiken åt sidan. Det är i huvudsak en pacifistisk bok som får läsaren att inte vilket helvete det var för de män som stod för stridandet. Den formliga störtflod av böcker som skrivits om kriget har i huvudsak författats av människor som aldrig befunnit sig vid fronten. Mest handlar den om den västallierade sidan även om den ryska insatsen också harangeras.

Militärhistorikern Ellis har samlat in vittnesmål från de män som stod i stridens främsta led (de allra flesta i en krigande armé slipper hamna där). De soldater som uttalar sig kommer från Storbritannien och det brittiska samväldet och USA och har kämpat på de flesta slagfält i Västeuropa, Asien, Nordafrika och Stilla havet. Här berättas om deras militära utbildning, om strider både man mot man och om pansarslag. Jag förvånades av uppgiften att infanterister i brittiska armén skrämdes mer av vapnens knallar än de var rädda för kulorna. Märkligt.

Här finns redogörelser för officerarnas stressande tillvaro, om den medicinska hjälp en sårad soldat kunde få och hur det kändes för den menige på marken när granaterna föll eller för stridsvagnsföraren när han upptäckte en tysk infanterist inom skotthåll med en Panzerfaust i näven.