SNÖSOMMAR

Jul 22nd, 2017 | By | Category: 2017-07 juli, Recension

Omslag till SnösommarAv Kristina Hård
Mörkersdottir Förlag, 2017
ISBN 978-91-7599-096-5, 285 sidor

Jag tycker mig minnas både den tidigare Kleptomania och Snösommar från Styxx Fantasys katalog men eftersom jag inte läst Hårds romaner tidigare är de nyheter för mig och riktigt välkomna sådana måste jag säga. Böckerna ingår i trilogin Arvet efter Kaiser där Kleptomania erhöll Göteborg Stads Litteraturpris i fjol. I den boken berättade Kristina hård om luftskeppsmagnaten Linus Kaiser som i ett alternativt Sverige byggde sitt imperium på stulet guld ur trollens berg. Beskrivningen av detta rike som i Snösommar drabbats av en fimbulvinter efter Kaisers död är intressant och man får en föraning om vad en klimatkatastrof kan ställa till det för förhållandet mellan infödda och främlingar. Efter en isorkan håller vintern kvar sitt grepp trots att almanackan säger att sommaren har kommit och kampen om överlevnad sätter in när människorna ställs mot främlingarna – i detta fall skogstroll.

Kristina HårdRegeringen har proklamerat undantagstillstånd från sin tillflyktsort i ett nergånget vandrarhem i Danmark där finansminister Erik Skog försöker få reda på var han kan hitta trollens berg för att konfiskera guldet och därmed rädda statskassan. I Kleptomania fick han hjälp av Ingra Varg att lokalisera Kaiser. Nu finns hon kvar i ett genomfruset Stockholm men Skog har hittat en annan informatör som säger sig veta var den döde magnaten fann guldet och dessutom är tvärsäker på att det finns mer av samma vara att hämta där.

Några av huvud- och bipersonerna (Ingra, Erik och Halvar) finns kvar medan andra tillkommit i Snösommar, som blivit något av en beskrivning av hur ett samhälle och dess medborgare reagerar efter en omvälvande katastrof. Här är den visserligen tillkommen på övernaturlig väg men reaktionerna är desto mer naturliga. Hur hanterar man att elektriciteten mankerar, att tekniken inte längre fungerar som den ska? Hård ger oss en dystopisk skildring av en tillvaro ingen skulle önska sig. Här visar författaren sin socialrealistiska vargklo. Men det finns också realistisk spänning trots det alternativa skeendet, lite kärlek och självfallet ett mysterium som måste lösas.

Hård skriver väl och hon bygger sin sagoliknande historia i ett lovvärt tempo. Hennes turnering av svensk folklore gör berättelsen extra intressant. Hon kan skriva både fantasy och science fiction (debuterade 2009 med en roman i den genren vid namn Alba). Det är meningen att tredje delen i Arvet efter Kaiser, en roman betitlad Blodkraxa, ska komma ut nästa vår.

ÅSA PETTERSSON