SNÖMANNEN

Jun 9th, 2008 | By | Category: 2008-3, Recension

Omslag till SnömannenAv Jo Nesbø
Snømannen 2007
Översatt av Per Olaisen
Pirat 2008

Kommissarie Harry Hole är Jo Nesbøs favorithuvudperson. I Snömannen framträder han för sjunde gången. Denna snögubbe skriver ett anonymt brev till Hole och kommissarien inser att brevet har koppling till ett fall med en försvunnen kvinna – en av flera som försvunnit efter att den första snön fallit. En seriemördare är i verksamhet i den norska huvudstaden, men märkligt nog pekar spåren mot Bergen.

Jo NesböNesbø har visat sig skriva sådana romaner som tilltalar läsare och det lönar sig. Innan Snömannen kom på svenska (utmärkt översatt, vad jag kan förstå, av Per Olaisen) hade den sålt i väldiga mängder och nyligen fick Nesbø ta emot Den norske leserprisen på Litteraturhuset i Oslo.

Norska läsare har beskrivit Nesbøs berättelser som så groteska och spännande att de inte bör läsas efter mörkrets inbrott – och jag tror mig veta att även svenskar har den inställningen.

Samtidigt ska erkännas att Snömannen inte är den allra bästa av Nesbøs kriminalromaner. Jag tycker fortfarande att Fladdermusmannen och Rödhake är ett par strån vassare – om det nu inte beror på att jag vaknade på fel sida innan jag började läsa den senaste. Kan bero på att en viss allergi satt in efter alla dessa romaner om seriemördare som på senare år vällt in över Sveriges gränser. Men Nesbøs variant är klart läsvärd och de komplikationer som Hole möter i sin jakt på gärningsmannen är klart intressanta.

Taggar: ,