SNÖÄNGLAR

Sep 18th, 2009 | By | Category: 1996-3, Recension

Av Göran Dahlman
Bokförlaget Kärret 1996

Det kryllar av nya gestalter i de första kapitlen av denna thriller av terroristtyp. När hela historien efter hand börjar klarna, mer för läsaren än de i berättelsen inblandade, måste man ideligen gå tillbaka för att komma underfund med vem som egentligen är vem. Men det lilla besväret må vara hänt, för Dahlman har åstadkommit en riktig spännande bok. Den 50-årige debutförfattaren bor i Göteborg (presenterar sig som arkitekt, journalist och barnskötare!) och är kanske mest känd som socialistisk aktivist i hemstaden.

Intrigen utspelar sig i en inte alltför avlägset Europa, ett EU styrt av kapitalistbyråkrater där vanligt folk vet att de inte har något för att sticka upp. Men författaren undviker pamflettskrivande och glider ganska lätt förbi sina politiska hatobjekt. En vänstersocialistisk terrorgrupp spelar en närmast tragisk central roll medan huvudpersonen är frilansjournalist som dras in i historien utan egen förskyllan och sedan måste slita med frågan för att överleva. Det visar sig (jag höll på att skriva: naturligtvis) att terroristerna sig själva ovetande styrs från mäktigare håll, men boken är så pass slipat skriven att man sväljer den saken utan större ansträngning. Då man väl kommit in i handlingen hålls spänningen vid liv, fast det är en fördel om läsaren har en kartbok till hands, för händelserna är i sanning kosmopolitiska.

JAN NYGREN