SNÖ KAN BRINNA

Apr 6th, 2017 | By | Category: 2017-04 apr, Recension

Omslag till Snö kan brinnaAv Katarina Mazetti
Alfabeta Pocket, 2017
ISBN 978-91501-1944-2, 235 sidor

Detta är rolig nostalgitripp för alla som var med om det sena sextiotalets och sjuttiotalets vurm för kollektivt boende. Ett musikkollektiv med tidens popinfluerade folkmusik på repertoaren har hyrt in sig i ett hus i stadsdelen Ön i Umeå. De kallar sig Snön brinner och spelar i gruppen Gnid & Drag och som sammanslutning försöker de vara någorlunda politiskt renläriga i en tid när renlärigheten spetsas till i och med att allt fler bokstavsorganisationer förökar sig genom delning.

Mazetti har åstadkommit en lagom bitter skildring av tiden då proggen alltmer flyttade från små scener, bildade skivbolag och började anordna politiskmusikaliska festivaler där slagorden för FNL började blekna eftersom Vietnamkriget gick allt sämre för USA. Det är en brytningstid då vänstervågen börjar vissna.

I villan på ön har de två paren i musikgruppen det svårt med kärleken, i vissa delar känns det som en fransk fars när kåtheten tar överhanden och smygandet tar fart. Men Mazetti berättar rivande rappt och läsaren får en känsla av att vissa episoder är självupplevda. Hon lär själv ha spelat dragspel under den tid som beskrivs. Hennes språk känns emellanåt igen från den filmade succéromanen Grabben i graven bredvid från 1998. Hon nöjer sig inte med att skriva yta utan här finns en djupare skärskådning av den tid som flytt och innehöll så mycket mer än fri sex och giftfri mat.

Katarina Mazetti debuterade 1989 med texterna i bilderboken Här kommer tjocka släkten!, har skrivit ungdomsböcker (Det är slut mellan gud och mig Augustmominerades) och fick sitt publika genombrott med Grabben i graven bredvid som sedan  följts av flera vuxenromaner.

INGER STRANDBERG

Katarina Mazetti

Katarina Mazetti. Foto Thron Ullberg