SMUTS

Mar 5th, 2010 | By | Category: 2007-2, Recension

Av Katarina Wennstam
Albert Bonniers förlag 2007

Sällan har väl en titel på en bok varit mera adekvat än just denna med hänsyn till ämnet som författarinnan har valt. Kanske borde omslaget ha haft en mera direktörsaktiv utformning. En stor kontorsfåtölj med mjuk skinnklädsel hade passat bra. Hur som helst så tror jag inte den här boken kommer att ligga på framträdande plats i så värst många direktörs-, advokat- eller domares rum. Här skrivs det om brännbara saker, så brännbara att förlaget borde ha rekommenderat asbesthandskar vid läsningen.

Jonas Wall, advokat, är huvudperson i denna ”nyckeldeckare”, som handlar om två så dagsaktuella ämnen som sexköp och trafficking. Den nya lagen om sexköp behandlas ingående och den stora frågan där är varför så få blir åtalade offentligt. Tyvärr visar det sig att om personen ifråga är en högt uppsatt person i samhällets tjänst och med mycket pengar behöver han inte ståta med sitt namn i någon rättegång. Allt sker i smyg och allt är bra så länge de låga böterna kommer in.

Jonas Wall är en toppadvokat och han har praktiskt taget allt vad en framgångsrik man i hans ställning behöver, Ingenting fattas honom. Trots detta faktum begår han och har begått stora misstag i sitt framgångsrika liv, som när vi kommer in i handlingen visar honom som kommentator i TV, där ett stort traffickingmål är uppe. Som expert ska han kommentera rättegången efterhand och han gör det med bravur. Men just när han står där mitt i sin glans drabbar ödet honom med ett dråpslag, ett som han kanske anat men som han försökt hålla tillbaka. Att den här deckaren kommer att vålla debatt står helt klart och det är säkert många högt uppsatta män i vårt fina samhälle som då kommer att darra märkbart på manschetten. Köp den och döm själva. Är det verkligen ett brott att köpa sex?

IWAN MORELIUS