Dec 6th, 2015 | By | Category: 2015-12 dec, Recension

Omslag till Små svarta lögnerAv Sharon Bolton
Little Black Lies, 2015
Översatt av Lilian & Karl G. Fredriksson
Modernista, 2015
ISBN 978-91-7645-419-0, 416 sidor

Boltons sjunde bok var nominerad som en av de bästa till svenska översatta deckare 2015 av Svenska Deckarakademin men den nådde – tyvärr – inte ända fram. Men den är bra, till och med väldigt bra trots att ämnet är obehagligt. Bolton är skicklig på att åstadkomma psykologisk dramatik i sina romaner och här gör hon det genom att låta berättelsen silas genom tre rätt disparata berättarperspektiv på en i deckarsammanhang ovanlig miljö, nämligen Falklandsöarna (Islas Malvinas), långt ute i Sydatlanten bortom Argentinas sydligaste spets.

De tre som berättar Catrin Quinn, Rachel Grimwood och Collum Murray. Rachel och Catrin var en gång de såtaste vänner men vänskapen tog slut när Rachel genom vårdslöshet orsakade Cathrins två små söners död, något som förändrade tillvaron för dem båda, gränslös sorg för en och starka skuldkänslor för den andra.

Falklandskriget mellan Storbritannien och Argentina 1982 ligger som backdrop. Då kom skotten Callum till denna brittiska utpost som marinsoldat för att under de tio dagar striderna pågick försvara öarna mot argentinska krav och attacker. När Små svara lögner börjar har det gått 12 år sedan kriget slutade. Den första tredjedelen av romanen är den inåtvända marinbiologen  Cathrins – kvinnan som Callum är oerhört betuttad i – och det har förflutit tre år sedan bästa väninnan lämnade hennes pojkar ensamma sin bil i några minuter. Bilen rullade utför ett stup och barnen omkom. Sedan dess har hennes raseri vuxit till den grad att hon funderar på att mörda Rachen på årsdagen av olyckan, en dag som sammanfaller med en solförmörkelse.

Rachel, som är mycket gediget beskriven, lider efter de små barnens död av depression. Men på öarna är det fler som lider. Tre småpojkar har försvunnit under de senaste tre åren och de vidskepliga invånarna funderar på om de fallit i sjön eller som det verkligen kan vara så att de blivit uppätna av oknytt och häxor. När så Rachels son försvinner är många övertygade om att Catrin Quinn äntligen fått sin hämnd.

Boltons beskrivning av de karga öarna, dess människor och dess folktro är värt en guldstjärna. Polisens svaga intresse att lösa försvinnandena (den ansvarige tror hela tiden att olyckor ligger bakom) har vaga kopplingar till den glesbygdspolitik som förs i London och där vill man för allt i världen inte höra att det finns en seriemördare på sin sista utpost i södra Atlanten. Vad som är sanningen är inte lätt att se genom alla dimridåer av lögner.

Samtidigt kan konstateras att försvunna barn tycks vara en trend i spänningslitteraturen för ögonblicket.

Den brittiska författaren Sharon Bolton föddes i landsdelen Lancashire. På kort tid har hon blivit en av landets mer uppburna deckarförfattare. 2014 erhöll hon priset The Dagger in the Library från brittiska Crime Writers’ Association för sitt samlade författarskap.

ELISABETH CARLSSON

Sharon Bolton

Sharon Bolton. Foto Michael Webberley