SLÄKTVAPNET

Mar 6th, 2010 | By | Category: 2007-1, Recension

Av James Lee Burke
Crusader’s cross 2005
Översatt av Mats Olsson
Kriminalförlaget 2006

För fyrtio år sedan, 1958, försvinner Ida Durbin, en ung prostituerad, till synes spårlöst. Halvbröderna Jimmie och Dave Robicheux tror att de kan vara indirekta orsaker till kvinnans försvinnande. Så går åren och plötsligt kommer Ida Durbins namn upp till ytan igen då en bekant från ungdomen på sin dödsbädd till Dave Robicheaux försöker förmedla ett budskap om vad som hände den unga kvinnan.

Dave Robicheaux är f.d. polis och nu en grånad gentleman med allvarliga alkoholproblem som han försöker hålla på mattan med hjälp av AA. Sheriffkontoret återanställer honom i samma veva då en våg av kvinnomord drar fram över New Orleans med omnejd med kraften av en av traktens förödande orkaner. Samtidigt söker Robicheaux privat efter sanningen kring Ida Durbin.

Styrkan i James Lee Burkes hårdkokta roman är levande beskrivningar av miljö och personer. Luftfuktigheten i södra Louisiana och det vilda blommandet i träsk och trädgårdar doftar starkt boken igenom. Persongalleriet är färgstarkt och väl balanserat och oftast härligt fritt från fördomar och stereotyper. Expressenjournalisten Mats Olsson som översatt boken har gjort ett mycket bra jobb och funnit de exakta orden. Språket har en ton och ett flyt som gör läsandet till ett nöje. Svagheten är istället intrigen där Ida Durbins försvinnande har en något oförståelig lockelse på Robicheaux efter 40 år, det var ändå brorsan som var kär i henne, och jakten på den gäckande seriemördaren som lämnar skändade kvinnokroppar efter sig runt New Orleans förblir en bakgrundsstory som berör läsaren ungefär lika mycket som den brist på intresse som den lokala polisen tydligt visar för morden. Vilket är synd.

Upplösningen visar sig också bestå av en trasslig släkthärva vars trådar aldrig riktigt går att bena ut och där mördarens dunkla motiv snabbt dunstar bort i den dimmiga morgonångan från Mississippis ljungande delta. Men James Lee Burkes och Mats Olssons språk, miljö och personer ger klar mersmak och förlåter gärna de trådar som fortfarande känns fnurriga när boken är utläst.

PER ERIK TELL