Oct 27th, 2009 | By | Category: 2009-5, Recension

Omslag till Släktet

Av Guillermo del Toro och Chuck Hogan
The strain 2009
Översättning Anders Bellis
Bra Böcker 2009

Trots de digitala mediernas dominans i underhållningsbranschen finns det fortfarande filmmakare som vill använda det skrivna ordet och romanform för att berätta en skrämmande historia. Filmmakaren i fråga är Del Toros, vida känd och hylllad för sin film ”Pans Labyrint”. Här i samarbete med romanförfattaren Chuck Hogan.

Bokens engelska titel, The Strain, betyder ”stammen”. Enligt Wikipedia: ”Inom biologisk systematik är en stam en grupp inom djurriket.” Dock valde förlaget att kalla boken Släktet. Kanske syftar översättaren på legenden om vampyrklaner som delade upp världen mellan sig i olika zoner.  Boken är ingen romantisk tonårshistoria som ”Twilight”. Det är flera berättelser som vävs ihop: en historia om en östeuropeisk jude under förintelsen, en rumänsk folksägen, ett flygplan med döda passagerare samt en vampyrrelaterad pandemi som hotar New York och hela världen. Precis som i ”Pans Labyrint”, som utspelar sig under amerikanskakriget, handlar skräckromanen om ondskan, mänsklig ondska och ondska bland fantasifigurer.

Vampyrtrenden är stark just nu både i film och i litteratur. Man kan tro att vampyrer har blivit 2000-talets sexsymboler (DN, 2009-10-25) med rollgestalter som Edward Cullen i ”Twilight” och Bill Compton i ”True Blood”. Dessa eleganta och bleka blodtörstande gentleman är mode bland tonåringar och deras mödrar. Del Toros och Hogans tolkning av vampyrmytologin är skrämmande och lång borta från glorifiering och sexualisering av ”släktet”.  ”Lukt av vissna löv, mylla, mörhyad ansikte som ser ut som torkat kött” – kännetecknar en vålnad som svävar i luften på jakt efter sina offer.  Del Toros vampyrer är släkten med Dracula men mycket farligare och ondskefullare än Bram Stokers antihjälte. Vampyrvirus i boken är en dödlig lömsk smitta som kan avgöra mänsklighetens öde.

Boken utspelar sig i New York. Mycket av handlingen kretsar kring ett flygplan som landar på JFK International Airport.  Flygplanets elsystem är utslaget och nästan alla passagerare döda. Huvudpersonen är en epidemiolog vid namn Ephraim Goodweather från Smittskyddsinstitutet som försöker hitta smittans källa och avvärja katastrofen med hjälp av vetenskapliga metoder. Under berättelsens gång får han en medhjälpare, en sorts Van Helsignfigur, en judisk professor som överlevde förintelsen. Pandemi är ju ett högt aktuellt ämne i vårt medvetande just nu. Det är mycket spännande att se amerikanska smittskyddsläkarens arbetssätt. Det blir lite som att stå bredvid en kriminaltekniker i tv-serien CSI.  Naturligtvis blir den moderna vetenskapen inte till stor hjälp i kampen mot de odödliga.

Jag är glad att författarduon valde bokform för att berätta sin mörka vision. Jag tror att många nyanser och stämningar blir ”läskigare” i bokform än på duk.  Skrämmande ”klick-klick”-ljud behöver inte vara i Dolby Surround för att sätta fart på fantasin.

The Strain är den första boken i en trilogi och vi kan glädja oss åt en spännande fortsättning.  Ondskan kan vara utomjordingar, vampyrer, nazister och terrorister – allt som hotar vår civilisation. Romanen utforskar ondskans mekanismer på flera olika plan: vampyrism som ondskans symbol, vampyrpandemi som scenario för mänsklighetens undergång. Som en recensent skriver på bokens konvolut:  ”…. Bram Stoker möter Stephen King möter Michael Crichton. Det kan knappast bli mycket bättre än så här.”  Jag måste dock invända: Det blir ännu bättre när dessa tre mästare träffar Del Toro och Hogan!  Jag ser fram emot att läsa fortsättningen.

ANDRÉ LOUTCHKO

Den amerikanska webbplatsen för  The Strain: http://www.thestraintrilogy.com/

Guillermo del Toro