SKULDBÖRDAN

Dec 2nd, 2010 | By | Category: 2010-4, Recension

Omslag till SkuldbördanAv Ian Buruma
The Wages of Guilt 1994
Översatt av Emeli André
Natur och Kultur 2010

Buruma har åstadkommit ett både perspektiv- och detaljrikt reportage om skillnaderna mellan två förlorande nationers förhållande till det krig som utkämpades för nu rätt länge sedan. Boken av holländaren, britten och amerikanen Buruma kom ut för 16 år sedan. Den är alltså inte riktigt aktuell längre. Han följer en gammal tysk debatt, som visserligen är intressant, men kanske mest på grund av att den speglar sinnesstämningar i samband med att de två tyska staterna förenades.

Ian BurumaJämförelsen med hur japanska människor uppfattade sin skuld för kriget och dess följder är intressant, inte minst för att författaren lyckas visa läsaren att de olika ländernas politiker ser helt olika på vad som hände. Ganska snart efter andra världskriget visade man i Västtyskland vilja att granska sitt lands förflutna, åtminstone delvis byta ut gamla ledare (några blev visserligen kvar) och göra mycket för att komma vidare som nation.

Japan betedde sig ganska annorlunda. De behöll sina tidigare politiker och byråkratiska nyckelpersoner, kanske beroende på att det var USA som hade sista ordet i det mesta. Många har menat att detta hör ihop med landets kultur, men Buruma, som bott i Japan, studerat i arkiven, rest i landet och talat med folk i olika befattningar, tvivlar och menar att skulden är politisk.

Den moralistiskt inställde tänkaren Buruma konstaterar att tyskarna i koncentrationslägren – inte minst Auschwitz – ser en närmast religiös symbol för den regim som mördade ”untermenschen” medan man i Japan helst ser sig som offer och har Hiroshima och Nagasaki som sina största krigssymboler. Ockupationsövergrepp som massakrerna i Nanking och Manchuriet talas det inte om. Buruma tycks mena att japanerna aldrig tilläts växa upp, något som McArthur också konstaterade när det begav sig. Under den kejserliga diktaturen tvingade de hela tiden se upp till sin Gud – kejsaren – och när USA vunnit kriget och ockuperat landet blev amerikanerna de som bestämde. Japanerna själva slapp ta ansvar och många i landet vägrar att se det som en angriparstat.

Vissa påstår att tyskarna dras med en kultur av skuld som kräver botgöring medan man i Japan helst tiger om sina egna ogärningar. Det låter plausibelt, men Ian Buruma är inte övertygad. Han menar att skillnader finns men att storleken på dessa olikheter kan diskuteras. Tyskland hade Förintelsen, Nürnbergrättegånarna medan amerikanerna i Japan nöjde sig med att hänga några förgrundsfigurer och därefter lät saken bero.

2008 skrev jag i Dast om Burumas bok Mordet i Amsterdam, som handlar om islamismens utbredning och den fanatiske Mohammed Bouyeri som 2004 mördade filmaren Theo van Gogh på grund av att han provocerats av en film offret gjort.

Både den boken och den senaste handlar i grund och botten om politik och något om hur gemene man kanske bör förhålla sig till den. Något inte maktens män gillar helt och hållet i dessa Wikileaks-dagar.