SKUGGORNA OCH REGNET

Mar 14th, 2010 | By | Category: 2004-3, Recension

Av Håkan Nesser
Bonniers 2004

Nessers första bok efter avslutandet av serien om Van Veeteren med Fallet G anknyter på sätt och vis till både Kim Novak badade inte i Genesarets sjö och Piccadilly Circus ligger inte i Kumla. Men den är mycket mörkare i tonen och innehåller skildringar av män som uppträder vedervärdigt och kvinnor som beskrivs med stor ömhet. På samma sätt som de tidigare nämnda titlarna är den en uppväxtberättelse förlagd till en liten håla (fast i Norrland den här gången) och givetvis finns en gåta i form av ett mord, men trots det går det knappast att katalogiserade boken som en kriminalroman.

Huvudperson är Viktor Vinblad vars mor dödades av fadern som sedan hängde sig. Det fick Viktor att bli lite underlig och dessutom matematiskt skicklig (ekvationer finns för läsaren att själv öva på). När Viktor trillar ut ifrån ett fönster i skolan blir han stum. Men han lyckas som vuxen komma samman med en kvinna – som efter ett tag hittas brutalt dödad. Då försvinner Viktor och är borta i 30 år. Men så börjar ryktena gå att han skulle vara sedd på bygden.

Styvbrodern David återvänder till barndomens stad för att försöka reda ut vad som egentligen har hänt.

Nesser skriver som han gör (”det är som det är”) och lyckas hålla intresset uppe i de 450 sidorna trots att boken handlar till större de len om mänsklig misär där inga relationer är lyckliga. Det är faktiskt riktigt skickligt.

BIRGITTA HÄRNER