SKUGGOR VID AFTONLAMPAN
— 30 Nattstycken

Dec 14th, 2016 | By | Category: 2016-12 dec, Recension

Omslag till Skuggor vid aftonlampanAv Richard Berghorn (red)
Aleph Bokförlag, 2016
ISBN 978-91-87619-04-5, 268 sidor

Richard Berghorn såg som chef för Aleph Bokförlag till att ge ut närmare 30 nummer av den intressanta litteraturtidskriften Minotauren, förutom 16 böcker, mellan åren 2000 och 2007. Sedan blev det tyst från honom ett tag, vilket kan bero på att han lämnade Sverige för thailändska Bangkok, där han nu är bosatt. För tre år sedan återupptog han förläggarverksamheten genom att trycka om äldre böcker och 2016 började han om på allvar med Aleph, som nu samarbetar med Timaios Press som är ett idéhistoriskt och skönlitterärt förlag.

Richard BerghornFörlagets senaste utgåva är novellantologin Skuggor vid aftonlampan som innehåller trettio för första gången till svenska översatta stycken av sådana kända klassiska författare som Guy de Maupassant, Charles Dickens, sir Arthur Conan Doyle, Henryk Sinkiewicz och därtill mindre bekanta förmågor – men inte sämre skräckfabrikanter – som J. Sheridan Le Fanu, Axel Wallengren och Fitz-James O’Brien för att nämna några.
Det handlar alltså om rysligheter och övernaturligheter, ofta kluriga intriger i olika delar av världen och så vitt jag sett finns inte en mobiltelefon i sikte.

Berghorn (född 1972 som Svensson) är väl lämpad att välja innehåll och redigera en samling som denna. Som specialist på klassisk skräcklitteratur publicerade han 2007 tillsammans med Annika Johansson Mörkrets mästare som är en historik över skräcklitteraturen. Han har också både under eget namn och pseudonymen Richard Winter skrivit skrämmande noveller för olika fora, bland annat Jules Verne-Magasinet, och pjäser för Sveriges Radio.

BJÖRN ENMAN