Jun 3rd, 2013 | By | Category: 2013-06 juni, Recension

Omslag till Skuggor ur det förflutnaAv Patricia Cornwell
Port Mortuary 2010
Översättning Nils Larsson
Norstedts 2013
ISBN 9789113045214, inb, 389 sidor

Skuggor ur det förflutna är den artonde på svenska i Patricia Cornwells långa och populära serie av kriminalromaner om rättsläkaren Kay Scarpetta. När berättelsen börjar är hon inkallad till militärtjänstgöring – överste Scarpetta – och tar hand om kropparna efter amerikanska soldater som mött en våldsam död i tjänsten och sedan flugits till den hemliga anläggingen på Dovers flygbas, AFME, Armed Forces Medical Examiner. Det är sista dagen på flygbasen och hon blir oväntat hämtad av den gamle vännen, polismannen Pete Marino, som är en mycket erfaren mordutredare. Hon måste på en gång följa med hem, till Cambridge, Massachusetts. I Norton’s Woods, alldeles nära Scarpettas bostad, har en ung man hittats död under oklara omständigheter. Och mystiken tätnar redan på bårhuset. Bårhuset i Cambridge, där Scarpetta nu ska återgå som chef, efter militärtjänsten.

I Skuggor ur det förflutna är det Kay Scarpettas handlingar och tankar som driver handlingen framåt, andra karaktärer från Scarpetta-serien finns med, men hamnar lite i bakgrunden i berättelsen. Händelser i Scarpettas förflutna avslöjas under jakten på en teknologiskt avancerad mördare,

Som alltid är Patricia Cornwell noga med detaljerna, även när det gäller det obduktionstekniska, och hon påpekar själv i ett slags förord, ett meddelande till mina läsare, att boken visserligen är skönlitterär, men därmed inte science-fiction. Det mesta i boken existerar redan eller vore fullt möjligt, om än djupt störande. Jag tycker att det är en styrka hos Cornwell att hon är varsam med procedurer och rutiner. Så till den grad att översättaren Nils Larsson i efterordet tackar professorer och läkare vid Karolinska universitetssjukhuset i Solna för deras hjälp med termer och jargong. Det finns såklart alltid en risk att berättelsen på det sättet blir komplicerad och kräver mer av läsaren, men i det här fallet ändå väl balanserat. Sammantaget: som alltid mycket god läsning med hög trovärdighet från Patricia Cornwall.

ULF BROBERG

Patricia Cornwell

Patricia Cornwell. Foto Debra Gingrich