SKUGGHÄXAN

Jul 9th, 2016 | By | Category: 2016-07 juli, Recension

Omslag till SkugghäxanAv Katerina Janouch
Piratförlaget, 2016
ISBN 978-91-642-0464-6, 439 sidor

Skugghäxan är den nionde delen i serien om barnmorskan Cecilia Lund och är både en feelgoodroman och en spänningsdito. Serien har blivit mycket – jag höll på att skriva omåttligt – populär vilket är förståeligt eftersom sex- och samlevnadsexperten Janouch har ett känsloladdat språk och inte väjer för intima scener. Kvinnors liv och vardagens dramatik är centrala teman i det Katerina Janouch skriver för vuxna.

Här har Cecilias mor Christina förlorat sin man Lars-Åke som avled i en hastig hjärtinfarkt och till barnens förtret återupptagit kontakten med döttrarnas far och Cecilia själv befinner sig i Paris för första gången på egen hand sedan hon blivit mamma. Den officiella anledningen är att hon ska intervjua en fransk barnmorska om detta lands syn på hemförlossningar, som skiljer sig från svensk praxis. Hennes personliga anledning är att hon vill ha en hel vecka för sig själv och ta reda på hur självständig hon egentligen är.

En afton går hon på krogen där hon träffar den fängslande franske regissören Rémi och dricker sig berusad tillsammans med honom, följer med honom hem och upplever en mycket het natt som avslutas med att han får bråttom till jobbet, men lovar ringa. Vilket han naturligtvis inte gör.

En stor del av intrigen berör Cecilias mellandotter Greta, en känslig varelse, som gärna umgås med Tiffany som kommer ur en helt annan samhällsklass. När Cecilia flyger hem läser hon nyheterna på mobilen och får veta att en tioårig tös försvunnit i närheten av Gretas hem. Trots intensivt arbete på förlossningsavdelningen och privata små bekymmer kan hon inte låta bli att engagera sig i Tiffanys försvinnande eftersom det finns tecken på att Greta kan ha med saken att göra. Polisförhören stör familjefriden och Cecilia har svårt att ta in hur Tiffanys liv gestaltade sig – förutom alla tankar på hur Greta kan vara inblandad.

Det är en omvälvande händelse som påverkar många fler än de närmast anhöriga och detta beskrivs mycket fint av författaren samtidigt som hon förändrat Cecilia från den relativt vanliga människa hon var i de första böckerna till en problemlösande privatspanare.

Katerina Janouch föddes i tjeckiska Prag som Kateřina Janouchová 1964. Hon har sedan 1992 arbetat som sexrådgivare i olika tidningar och var efter studier i konstvetenskap och litteraturvetenskap med och startade svenska Elle. Hon har också arbetat som förlagsredaktör och översättare.

INGER STRANDBERG

Katerina Janouch

Katerina Janouch. Foto Thron Ullberg