Apr 28th, 2009 | By | Category: 2009-2, Recension

Omslag till Skuggbiblioteket

Av Mikkel Birkegaard
Libri de Luca 2009
Översatt av Thomas Andersson
Wahlström & Widstrand 2009

Mikkel Birkegaards debutroman, thrillern med den fascinerande originaltiteln Libri di Luca handlar om “lettorer”, ett hemligt bibliofilsällskap som med hjälp av böcker lyckas manipulera händelserna i världen. Birkegaard vill tydligen säga att de som kan läsa och förstå det skrivna ordet också har makten att styra tankar och känslor. Litteratur kan alltså vara farligt.

Detta vävs in i handlingen om Italienfödde bokhandlaren Luca Campelli – därav originaltiteln på denna danska roman – som plötsligt dör en våldsam död. Sonen Jon ärver hans gamla  antikvariat på Vesterbro i Köpenhamn och introduceras i samma veva för dessa lettore som förmanar till läsning och som har en högsta chef som beslutar om allt.

Mitt under jakten på mördaren möter Jon den ordblinda och smått osannolika Katherina, som inte kan läsa men som tycks kunna namnen på alla  författare och deras boktitlar. Hela tiden beskriver Mikkel Birkegaard läsandet som talang och förmåga och hur läsandet är en kraft som överförs från förälder till barn – och inte alltid är av godo. Det finns onda människor som i manipulativt syfte missbrukar litteraturen. Kan man också bli smått galen av läsning, som Katherina?

Den delen av intrigen känns provokativ och intressant och det är väl inte heller något fel på den mer konventionella delen av historien, där Jons antikvariat blir utsatt för ett bombattentat och då måste – givetvis – han och den vackra Katherina ge sig ut på jakt efter förövaren eller förövarna.

Mikkel Birkegaard

Det är en väl komponerad roman som Köpenhamnsbosatte Mikkel Birkegaard (född 1968 i Randers) åstadkommit och att den innehåller en hel del logik torde komma sig av att har är systemutvecklare vid dataföretaget NNIT. På nätet finns uppgifter om att han till hösten kommer med en ny thriller med titeln Over mitt lig (Över min döda kropp). Den vill jag gärna läsa.